ورزشی

با انواع کفش های ورزشی آشنا شوید

آشنایی با انواع کفش های ورزشی

اگر شما نیز می خواهید با انواع کفش های ورزشی آشنا شوید و اطلاعات کامل تری درباره ویژگی ها و کاربرد هر کتانی ورزشی داشته باشید این مطلب را از دست ندهید.

در این مطلب ما قصد داریم شما را با ویژگی ها و کاربرد های کفش های مخصوص دویدن (رانینگ) ، پیاده روی (WALKING) ، کفش های ورزشی مناسب تمرین و فیتنس ، کفش کوهنوردی و کوهپیمایی ، کفش فوتبال و کفش های ضد آب آشنا کنیم.

چرا باید در رابطه با کفش های ورزشی اطلاعات داشته باشیم

در دهه های اخیر سرعت تولید و عرضه بسیار بالا رفته است و از سوی دیگر رقابت بین برند های تولید کننده کفش بیشتر شده است. به همین دلیل هر کمپانی تمام تلاش خود را می کند که محصولاتش را با تکنولوژی و ویژگی های برتری نسبت به رقبا عرضه کند. همین رقابت باعث رشد چشمگیری در راحتی و زیبایی کفش های شده است.

به همین منظور شما باید بدانید که هر کفش چه ویژگی ای دارد و چرا باید یک مدل خاص را انتخاب کنید. شما آگاهی کامل از این موضوع که هر کفش با چه ویژگی هایی عرضه شده است می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

کفش های مناسب پیاده روی (Walking shoes)

اکثر ما در طول روز مجبوریم مسافت های مختلفی را طی کنیم. برخی به پیاده روی روزانه در پارک محل زندگیشان می پردازند ، برخی دیگر تا محل کار پیاده می روند. خرید یک کتانی پیاده روی مناسب می تواند علاوه بر تضمین سلامت پاهای شما لذت پیمودن مسیر را نیز دو چندان می کند.

مهم ترین نکته در انتخاب کفش پیاده روی مناسب توجه به راحتی قسمت داخلی آن است زیرا شما قرار است مدت زیادی این مدل کفش ها را به پا داشته باشید و بدون شک باید کفشی انتخاب کنید که از تاول زدن پاها جلوگیری کند.

همچنین تهویه هوا در این کفش ها از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است تا پای شما در کفش عرق نکند. معمولا برای تولید رویه کفش های پیاده روی از توری و الیاف پارچه ای با منافذ باز استفاده می شود تا هوا به خوبی در کفش جریان داشته باشد. به ندرت شما کفش مخصوص پیاده روی را مشاهده می کند که رویه آن از چرم باشد (مگر مخصوص فصول سرد سال مثل زمستان)

کفش مناسب رانینگ
کفش مناسب رانینگ

کتانی مناسب رانینگ (Running shoes)

اگر حرفه ای تر ورزش می کنید و روزانه ساعتی را به دویدن می پردازید یک کفش پیاده روی ساده شاید نتواند نیاز های شما را به صورت کامل پوشش دهد. انتخاب یک کفش رانینگ یا مناسب دویدن مناسب نیاز به اندکی تجربه در ورزش دارد. البته نکاتی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. ویژگی های یک کفش رانینگ تقریبا با کفش های مناسب پیاده روی یکی است اما تفاوت هایی هم دارد که در پایین به برخی از ان ها اشاره خواهیم کرد

نکاتی که برای خرید کفش رانینگ باید به آنها توجه داشته باشید :

  • زیره کفش باید بسیار نرم باشد تا علاوه بر فراهم آوردن راحتی پاها شدت فشار ها و ضربه های وارده از سطح زمین را نیز کاهش دهد.
  • تهویه هوا در این کفش ها از کفش های پیاده روی باید قوی تر باشد زیرا شما در حال دویدن هستید و احتمال تعریق بالاتر است. خرید کفش هایی با رویه توری می تواند ایده خوبی باشد.
  • وزن کمتر از دیگر ویژگی هایی است که هر کفش رانینگ باید داشته باشد ، وزن کم برای شما این امکان را فراهم می کند که بتوانید ساعت ها بدون خستگی و احساس سنگینی در پاها به ورزش بپردازید.
  • انعطاف پذیری بسیار بالا از دیگر ویژگی های این مدل ها می باشد که حتی امکان ورزش های کششی را نیز برای شما فراهم می کند.
کفش تریال رانینگ
کفش تریال رانینگ

کفش های رانینگ به دو دسته تقسیم می شوند :

  • کفش های مناسب دویدن را محیط شهری و باشگاه
  • کفش های مناسب دویدن در طبیعت

مدل های مناسب استفاده شهری مدل های معمولی هستند که ویژگی های آن ها را به صورت مختصر بررسی کردیم اما مدل های مناسب رانینگ در طبیعت که به آن ها کفش تریال رانینگ نیز گفته می شود مقاومت بالاتری دارند و می توانند بسیار خوب از پاهای شما محافظت کنند. این مدل ها معمولا در دو نسخه معمولی و ضد آب عرضه می شوند. بهترین کفش های تریال رانینگ موجود در بازار ایران از برند سالومون می باشد که شما می توانید برای مشاهده و خرید آن ها به لینک زیر مراجعه کنید.

کفش های تمرینی

اگر به صورت حرفه ای ورزش می کنید پس باید از وسایل حرفه ای متناسب با ورزشتان نیز استفاده کنید. یکی از اصلی ترین لوازمی که در هر ورزشی کاربرد دارد کفش ورزشی می باشد. کمپانی های بزرگ کفش هایی متناسب با انواع ورزش ها تولید می کنند تا ورزشکاران بتوانند به تناسب شرایطی که دارند بهترین گزینه را انتخاب کنند.

محبوب ترین کفش های ورزشی شامل کفش بسکتبال ، استوک فوتبال ، کفش والیبال ، کفش کوهنوردی می باشد. شما می توانید برای هر ورزشی کفش مناسب آن را تهیه کنید. برخی کفش های ورزشی مناسب استفاده در باشگاه های ورزشی و برای فیتنس تولید می شوند و سازگار با ورزش در سالن طراحی می شوند.

معمولا از کفش های رانینگ یا پیاده روی برای استفاده در سالن ها استفاده می شود زیرا هم ظاهر زیبای دارند و هم از نظر کارایی می توانند نیاز های شما را پاسخگو باشند.

کفش کوهنوردی
کفش کوهنوردی

کفش های مخصوص کوهنوردی

یکی از اصلی ترین شاخه های کفش ورزشی کفش های مخصوص کوهنوردی هستند که انواع و مدل های مختلفی دارند. اگر تجربه کوهنوردی داشته باشید می دانید که در صورت نداشتن کفش مناسب چه مکافات و خطر هایی را به جان می خرید. کفش های کوهنوردی دسته بندی های مختلفی دارند.

برخی از محبوب ترین مدل کفش های کوهنوردی شامل موارد زیر است :

  • کفش های مناسب کوهنوردی سبک
  • کفش های مناسب کوهنوردی نیمه سنگین
  • کفش مناسب کوهنوردی سنگین

کفش های مناسب کوهنوردی و کوپیمایی سبک معمولا وزن کمتری دارند و آزادی عمل بیشتر به شما می دهند. این مدل ها معمولا جزو کفش های کوهنوردی نیم ساق هستند و ایمنی نسبتا خوبی دارند.

کفش های مناسب کوهنوردی سنگین و نیمه سنگین مدل های حرفه ای تری هستند و با ویژگی های بیشتری عرضه می شوند تا بتوانند تمام نیاز های یک کوهنورد را به طور کامل رفع کنند. این مدل ها ایمنی فوق العاده بالایی دارند و از پای شما در برابر سقوط سنگ های کوچک و … محافظت می کنند.

کفش کوهنوردی سالومون
کفش کوهنوردی سالومون

فناوری grip به کار رفته در این کفش ها سبب می شود که ثبات شما بر روی انواع سطوح از جمله سنگ ، صخره ، خاک و … بیشتر شود و از سر خوردن شما جلوگیری شود.

اکثر مدل های مخصوص کوهنوردی و کوهپیمایی با فناوری های ضد آب عرضه می شوند که از بهترین آن ها فناوری Waterproof می باشد که در برابر نفوذ آب برف و باران بسیار مقاومت است.

معمولا برای اینکه قسمت داخلی این کفش ها گرم تر باشد و مقاومت بیشتری داشته باشد از چرم های طبیعی و مصنوعی برای تولید رویه آن ها استفاده می شود.

کفش های ضد آب

کفش های ضد آب معمولا مخصوص استفاده در آب دریا و سواحل استفاده می شوند. شاید فکر کنید برای شنا کردن به کفش احتیاج نیست اما زمانی که در سواحلی شنا می کنید که زیر پای شما مملو از سنگ و صخره است بدون شک نظرتان عوض می شود. اگر شنا گر حرفه ای هستید به شما توصیه می کنم که حتما یک جفت از کفش های مخصوص ضد اب نیز در کمدتان داشته باشید. این مدل کفش ها حتی برای عبور از مسیر ها آبی مثل رودخانه ها نیز انتخاب های بسیار خوبی هستند.

کتانی های مخصوص فوتبال

کفش یا استوک های مخصوص فوتبال که جزو کفش های ورزشی تخصصی به حساب می آیند فقط برای فوتبال مناسب هستند. البته توجه داشته باشید که به تناسب زمین و پستی که در آن بازی می کنید کفش های فوتبال متنوعی تولید می شود. برای مثال هم کفش های مخصوص فوتبال در چمن طبیعی وجود دارد و هم کفش مخصوص فوتبال در چمن مصنوعی

خوب است بدانید که اگر شما در پست دفاعی بازی می کنید باید یک استوک خاص تهیه کنید و استوک های مخصوص پست مهاجم برای شما مناسب نیست.

تفاوت کفش های فوتبال بیشتر در فرم و شکل میخ های زیره کفش و طراحی کفش است که برای دویدن سرعتی طراحی شده یا ثابت ماندن در یک محیط

خرید کفش ورزشی

اگر شما نیز قصد خرید کفش ورزشی از انواع برند های معتبر دنیا را دارید حتما از محصولات فروشگاه چارسونت دیدن کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا