دانستنیها

تاریخچه صنعت کفش [ ما قبل تاریخ تا امروز ] +عکس

تاریخچه صنعت کفش [ ما قبل تاریخ تا امروز ]

تصور زندگی زمانی که هنوزکفش ساخته نشده بود بسیار دشوار است. این نیاز به ظاهراً ساده انسانی به صنعتی که به سرعت در حال رشد است تبدیل شد که در آن طراحی به همان اندازه کارایی اهمیت داشت. اگرچه کیفیت اصلی کفش بدون تغییر باقی مانده است اما با نگاهی به تاریخ کفش ، می بینیدکه رنگ ، مواد و طرح کفش هاتغییر کرده است. درگذشته کفش ها توسط صنعتگران ساخته می شدند، اما امروزه آنها بخشی از یک صنعت کارخانه هستند که سالانه مبالغ هنگفتی را به دست می آورند. ما در این مقاله قصد داریم به تاریخچه صنعت کفش بیپردازیم.
تاریخچه ، تغییرات و سبک مد کفش را می توان به 5 دوره اصلی تاریخ جهان تقسیم کرد:

  1. قبل از تاریخ (2،5 میلیون سال قبل از میلاد – 1250 قبل از میلاد)
  2. دوران باستان (1250 قبل از میلاد – 476)
  3. قرون وسطی (476-1453)
  4. اوایل دوران مدرن(1453-1918)
  5. دوران مدرن(1918-تاکنون)

در دوره های مختلف، دیدگاه های مختلفی در مورد جهان وجود داشت، درک متفاوتی از فرهنگ و هنر ، عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی که نقش مهمی در مواد، اشکال و سبک های استفاده شده در لباس مردم داشتند. کشف و تصرف سرزمین های جدید ،ساخت فن آوری های جدید و درک های مختلف از جهان، سبک و مد کفش را تغییر داد.

تاریخچه ساخت اولین کفش

دهه 1991 تاریخ مهمی در تاریخ کفش است؛ زیرا سالی است که در مرز اتریش و ایتالیا، باستان شناسان یک انسان مومیایی شده طبیعی به نام اوتزی از عصر حجر را پیدا کردند،که حدود 3300 سال قبل از عصر ما درگذشت این مسافر آلپی کفش هایی از پوست گوزن با کفی ساخته شده از پوست خرس و پر از یونجه پوشیده بود. اینگونه تصور می شود که تکنیک تولید کفش عصر حجر به این شکل است: هرچه تعداد بخیه کمتر باشد ، پاها خیس نمیشوند و گرم می شوند، بنابراین همین باعث میشد که چرم را چروک کنند. بخیه ها کوچک بودند و با توجه به ابزارهای دوخت برای بخیه که مردم در آن زمان داشتند واستفاده میکردند، چندان قابل اعتماد نبودند.

کفش Oetzi از عصر حجر

کفش های Oetzi از عصر حجر         

کفش های جاده ابریشمی: این یکی از قدیمی ترین کفش های مجموعه V&A است. از چندین لایه کنف ساخته می شود که به روشی مشابه با ساخت لحاف دوخته شده است. بخیه ها جنبه تزئینی نیز دارند. کفش جاده ای ابریشمی یکی از چندین کفشی است که در یک حفاری باستان شناسی در برج های دیده بانی Limes در شمال Dunhuang ، چین ، در جاده ابریشم باستان یافت شده است. نمونه هایی جاده ابریشمی را نیز می توان در پای سربازان از Xi’an مشاهده کرد.

قدیمی ترین کفش های جاده ابریشمی
قدیمی ترین کفش های جاده ابریشمی

در اینجا یک جفت کفش خاص مده نطرنیست که آغاز تاریخ کفش باشد؛ این به آن دلیل است که کفش های بسیار متفاوتی برای آب و هوای مختلف وجود داشت و مواد مختلفی که برای کفش در مناطق مختلف استفاده شده بود. در مناطق شمالی، کفش از چرم ضخیم ساخته می شد و با خز و یونجه گرم می شد. در همین حال ، در مناطق جنوبی ، بیشتر صندل هایی وجود دارد که از برگ نخل یا الیاف پاپیروس ساخته می شوند. با وجودشرایط آب و هوا ، مردم برای محافظت از پاهای خود در برابر اثرات طبیعی بیرونی به کفش نیاز داشتند. بسیاری از تغییرات و مدل های کفش کامل در دوره مهاجرت (قرن های 4 تا 6) و در طی جنگ های صلیبی (قرن 11 و 13) هنگامی که اروپاییان به شرق مشرف شدند، پدید آمد. در آن زمان، اروپا مملو از صندل های مصری و کفش های نوک تیز بود. خیلی زود کفش پاشنه دار ساخته شد و مد غربی کفش شروع به توسعه کرد  که در دنیای معنوی و سخت قرون وسطی بسته به این که فرد از چه طبقه اجتماعی باشد پوشیده می شد. در ایتالیا و اسپانیا، کشورهایی که قویترین بندرهای اروپا در آنها واقع شده بود رونق گرفتند ، مغازه های صنعتگران و بازرگانان با سرعت بالایی در حال توسعه بودند و اولین مراکز مالی تأسیس شدند. بنابراین این کشورها مهد واقعی کفش و مد لباس بودند. طراحان کفش مدرن اغلب برای ایده های جدید، الهام و خلاقیت به تاریخ نگاه می کنند. اکنون بیایید مد و روند تولیدکفش را در طول دوره های مختلف تاریخی بررسی کنیم.

تاریخچه کفش در زمان های قدیم (1250 قبل از میلاد – 476 قبل از میلاد)

اولین صندل ها در مصر باستان ساخته شدند. آنها را از برگ نخل ، الیاف پاپیروس و چرم خام میساختند. این صندل ها در انتهای پا بسته میشدند. در ابتدا فقط روحانیون و فرعون قادر به پوشیدن آنها بودند اما بعداً همه مصریان باستان صندل می پوشیدند و رنگهای مختلف، نمادی از یک طبقه اجتماعی خاص بود.همچنین میتوان کشورچین را نام برد که این صندل ها را میپوشیدند. برای بسیاری از کشورهای غربی درک روند ساخت کفش در چین دشوار بود. برای دهه های متمادی یکی از زیبایی ها در چین پایه های نیلوفر آبی بود که بیشتر در طول قرن های 10 تا 11 به محبوبیت رسید. همچنین پاهای نیلوفر طلایی به خم شدن انگشتان پا گفته می شود تا پاها به طور مناسب در کفش های مخصوص قرار گیرند. پاهای کوچک در دنیای شرقی زیبایی به تمام معنا محسوب میشد. قدمت کفش کلاسیک به دوره فرهنگ یونان و روم برمی گرددکه مرحله اولیه تولید کفش شروع به رونق کرد. آثارتوسعه و تکامل در نقاشی ها باقی مانده ماندگاراست. اولین و یکی از محبوب ترین مدل های کفش یونانی و رومی صندل بود تصور می شود که این صندل اولین کفشی است که به طور خاص متناسب با پا ساخته شده است. این دو نمونه رومی در حفاری های باستان شناسی در لندن یافت شد.
صندل های رومی معمولاً تک جنس بودند و با کف چوب پنبه ای (چوب درخت بلوط) و بندهای چرمی یا بند کفش بسته می شدند برخی از صندل های نظامی ، به نام caligae ، در کف پا سوراخ داشتند. هنگام راه رفتن نقش زیرآنها می تواند الگوها و پیام هایی را در زمین باقی بگذارد. برخلاف صندل های مصری ، این صندل ها  دارای ساق بلند بودند و تا نیمه زانو ارتفاع داشتند و بندهای زیادی داشتند. در هر دو کشور برخی از مقررات در پوشیدن وجود داشت. در یونان، صندل ها فقط توسط شهروندان آزاده ای که به راحتی قابل تشخیص از بردگان بودند پوشیده می شدند. در روم باستان ، لباس و کفش نمادی از قدرت و تمدن بود ، بنابراین کفش ها با توجه به موقعیت فرد در جامعه و طبقه اجتماعی آنها پوشیده می شدند؛ مثال : سربازان رومی صندلی میپوشیدندکه هرچه بندهای آن بیشتر باشد و کف آن نازک باشد معنی آن این است که سرباز درجه بالاتری دارد.

صندل های یونان و روم باستان
صندل های یونان و روم باستان

مدتی صندل ها در اروپا بر کفش برتری داشتند. آنها مطابق سبک روحانیون ، نظامی ها ، دانشمندان و دهقان ها ساخته میشدند. در سرزمین های که نژاد سلتیک داشتند کفش های بافتنی لغزنده و راحتی وجود داشت که اغلب از چوب ساخته می شدند و طولی نکشید که کفش دهقانان و فقرا شدند.

صندل های رومی
صندل های رومی

قرون وسطی (476-1453)

در دوران قرون وسطی ، که ویژگی آن فروتنی و فئودالیسم است، اولین ساختارهای کفش شکل گرفته و کفش پاشنه دار مورد استفاده گسترده مردم قرارگرفت. اگرچه قرون وسطی را دوران تاریک تاریخ می دانند  اما در این زمان بود که بسیاری از کفش های مد و فشن ساخته شدند. دراین سالها کفش های پاشنه دار تولید شد که در ابتدا فقط توسط مردان پوشیده میشد. همچنین کفش های نوک تیز ، اولین ساخته های کفش و یک ساختار خوب بود که درابتدای سال رونمایی شد. در دوران قرون وسطی جامعه به طبقه هایی تقسیم می شد که نه تنها مشاغل و مسئولیت ها مختلف بود بلکه لباس ها و کفش ها نیز مختلف بود . دهقانان و مردم شهری که اشرافی نبودنداز چکمه های چرمی سنگین و تیره پاشنه دار استفاده می کردند در همین حال، اشراف زادگان بیشتر از کفش های فانتزی که اغلب دارای پاشنه چوبی بود استفاده می کردند. در آن دوران زیورآلات و سایر عناصر تزئینی فقط توسط افراد اشرافی پوشیده می شد. اشراف زادگان کفش ها را به یک کفاش سفارش می دادند،که هر کفش با توجه به روحیه و خواسته مشتری طراحی و تزئین میشد، بنابراین تک تک کفش ها منحصر به فرد و متفاوت بودند. در آغاز قرون وسطی، اسپادریل ها از پیرنه به اروپای مرکزی آمدند و بسیار محبوب شدند. این کفش ها از پارچه چتایی ساخته شده بودند ، سبک و راحت بودند اما باید در هوای گرم پوشیده می شدند به همین دلیل به اروپا شمالی صادر نشدند. چکمه های چرمی در اروپای شمالی و مرکزی تولید شد که داخل آن با کف کفش دوخته شده بود. این یک ساختار با ظاهری تقریباً یکپارچه و یکدست بود زیرا دوخت ها در داخل کفش بودند بنابراین از کفش محافظت می شد اما این طرح فقط با چرم نرم و انعطاف پذیر قابل استفاده بود. یک فایده این کفش ها این است که می توان آنها را در فصول مختلف سال با افزودن مقداری یونجه یا خز در داخل کفش برای زمانی که هوا سرد است پوشید.

انواع کفش های قرون وسطی

کفش پولاین: در دوره گوتیک ، کفش های غیرمعمولی با نوک های بلند و تیز ، به نام پولاین ، ساخته شدند. گاهی اوقات ، نوک کفش پولاین به نیم متر هم می رسید. برخی از این کفش ها به قدری طول زیادی داشتند که لازم بود با بندهای خاصی به پاها بسته شوند تا امکان راه رفتن صحیح وجود داشته باشد. این نوع کفش از مواد مختلفی مانند مخمل ساخته شده و با عناصر فانتزی تزئین میشدند.

 کفش های قرون وسطی مدل Vic Matie
کفش های قرون وسطی مدل Vic Matie

کفش پتین: پتین را روی کفش می پوشیدند تا ازپای آنها دربرابر کف خیابان های خیس و کثیف شهر محافظت کند. از آنجا که آنها برای پیشگیری ازسرخوردن، روی کفش استفاده میشوند ساخته شده اند . این پتین ها در تصویر شباهت زیادی به یک جفت کفش در Arnolfini Portrait  ساخته شده توسط Jan Van Eyck دارد که اکنون در گالری پرتره ملی نگهداری می شود.  در دوره رنسانس سبک از خطوط عمودی  روی کفش ها که سبک گوتیک  بود به خطوط افقی تغییر جهت داد.

کفش قرون وسطی مدل پتین
کفش قرون وسطی مدل پتین

اوایل دوران مدرن (1453-1918)

در اوایل دوران مدرن دوره های رنسانس و باروک بود که در آن می توان نشانه هایی از کفش های مدرن را مشاهده کرد. سبک مد زنان و مردان در این دوره متفاوت بود و تا پایان قرن هجدهم ، مد بیشتر توسط مردان دیکته میشد. مردان اولین کسانی بودند که کفش های پاشنه دار به پا کردند. تا پایان قرن هجدهم ، پاهای مردان معیار استاندارد زیبایی بودند. اگرچه زنان کفش های فانتزی نیز می پوشیدند، اما این کفش ها زیر دامن های بلند دیده نمیشدند، بنابراین مردان بودند که مد به ویژه مد کفش را سفارش سازی می کردند. دوران مدرن درک مد را تغییر داد و سنت های کفش سازی دهه ها گذشته را به شدت تغییر داد. باعث اتفاق جدیدی درفناوری کفش شدکه کل فرآیند کفش سازی را بسیار آسان و ساده کرد. در اوایل، تغییرات مد بسیارآهسته بود و روند تولید کفش در کشورهایی با وضعیت اقتصادی خوب و دارای رشد سریع هنر و زیبایی بودند،آغاز شد. به عنوان مثال ، اسپانیا و ایتالیا نقش زیادی در طراحی لباس در قرن شانزدهم داشتند کفشی که در این کشورها ساخته شد بعداً به طور گسترده ای در سراسر اروپا گسترش یافت آنها فانتزی ترین تزئینات و الگوها را داشتند و با استفاده از جدیدترین و شیک ترین مواد آن زمان ساخته می شدند.

در دوره رنسانس، پادشاهان در اروپا برای نشان دادن برتری خود اغلب کفش هایی با پاشنه بسیار بلند می پوشیدند. همچنین آنها می توانستند با خیال راحت از میان گودال ها  عمیق عبور کنند به لیل این که پاشنه آنها به 30 سانتی متر می رسید. این کفش ها نمونه های اولیه کفش های ساخت مدرن بودند. پادشاه لویی چهاردهم فرانسه ، که به پادشاه خورشید نیز معروف است، در گسترش تولیدکفش پاشنه بلند نقش مهمی داشت. حتی در حال حاضر ، مورخان مد از کفش های پاشنه بلند مردانه به عنوان کفش فرانسوی یاد می کنند.
در دوره رنسانس ، کفش های نوک تیز با کفش هایی به نام اردک با دهن های گشاد جای خود را عوض کردند. در همین حال ، زنان شروع به پوشیدن این مدل کردند. در زمان احیای فرهنگ و زیبایی شناسی شوالیه های نجیب زاده به میان آمدند و آنها اولین کسانی بودند که شروع به پوشیدن چکمه هایی تا مچ پا کردند که برای اسب سواری و جنگ راحت بودند.

کفش زنان و مردان در دوران رنسانس
کفش زنان و مردان در دوران رنسانس

دوران باروک یکی از بحث برانگیزترین دوره های فرهنگی است که با پیچیدگی ، ادعا ، نمایش و گرایش به بزرگی مشخص می شد. بنابراین جای تعجب نیست که در این دوره فرهنگی، کفش از مواد گران قیمت مانند مخمل ، ساتن ، ابریشم ساخته می شد و کفش ها با گل مصنوعی ، روبان و سنگ های قیمتی تزئین می شدند. مردان برای نشان دادن جایگاه خود کفش هایی با پاشنه قرمز می پوشیدند.

 کفش های دوران باروک مدل Strategia
کفش های دوران باروک مدل Strategia

در قرن هفدهم ، مردان شروع به پوشیدن چکمه هایی با جوراب های فانتزی کردند و در این دوره کفش برای زنان از اهمیت بیشتری برخوردار شد ، بنابراین کفش های باروک که در گذشته ساده بودند بعدها دارای عناصر مختلف گلدوزی و تزئینی شدند.کفش  باروک با کفش روکوکو (اخرین مدل باروک) جایگزین شد. تاکید اصلی مدل روکوکو سگک و پاشنه لویی برای کفش زنانه است. در ابتدای قرن نوزدهم کفش های زنانه و مردانه از نظر سبک ، رنگ ، پاشنه و شکل جلوی آن متفاوت بودند. در دوران ناپلئونی ، کفش های پارچه ای به کفش های بسیار محبوب تبدیل شدند. در همین حال ، پاشنه کفش مردانه 2.5 سانتی مترشد. دورانی که مردان از کفش های پاشنه بلند تر نسبت به پاشنه کفش زنان استفاده می کردند به پایان رسید. با این حال، بزرگترین پیشرفت در تولید کفش در دوران انقلاب صنعتی بودکه مخترعین و صنعتگران در انگلستان و آمریکای شمالی یک ماشین خیاطی کفش مدرن اختراع کردند و تولید گسترده کفش های پارچه ای را آغاز کردند. جان ارنست ماتزلیگر یک روش کفش سازی ایجاد کرد که توانست هر روز حدود 700 جفت کفش بسازد. کفش برای همه قابل دسترسی بود و سرانجام از اواسط قرن نوزدهم ، ساخت کفش  پای چپ و راست متفاوت  ازیکدیگر ساخته شد. در قرن نوزدهم کفش های بند دار محبوبیت بیشتری پیدا کردند بعد از اینکه آمریکایی ها در پایان قرن هجدهم شروع به ساخت بندبرای کفش کردند. کفش های توری که بالای مچ پا بودند به یکی از محبوب ترین کفش های استاندارد برای آقایان تبدیل شدند. مدل آدلاید برای خانمها بافته می شد که دارای  کناره های توری بود و پاشنه کم داشت. فرهنگ برهنگی تا زمان جنگ جهانی اول مورد قبول نبود بنابراین دمپایی ازدید آنها تحریک کننده بودکه با ابریشم یا ساتن و روبان ساخته شده بود در این زمان کفش های آکسفورد بسیار محبوب شده و افراد سنگین وزن این کفش هارا میپوشیند.

مدل کفش های اوایل دوران مدرن

کفش نوک گرد: در منطقه تودور انگلیس تفاوت های زیادی در سبک کفش وجود داشت. اگرچه کفش مدل نوک چهارگوش در اوایل سال 1500 محبوبیت داشت ، اما نوک گرد همچنان عملی ترین گزینه برای کودکان بود این کفش 600 سال پیش بسیار مدرن به نظر می رسد ومدل انگشت گرد آن همچنان در طراحی کفش های معاصر محبوب است.

کفش قدیمی مدل نوک گرد
کفش قدیمی مدل نوک گرد

کفش شپینز :کفش یا دمپایی ها بدون پشته هستند که دارای پاشنه بلند میباشندکه معمولا 7 تا 18 اینچ است. کفش شپینز به دلیل این که سبک آنها مشابه یونان باستان بود درسراسر اروپا مشهور شدند. این نوع کفش ها بیشتر در اسپانیا و ایتالیا پوشیده می شدند که توسط خانم های قشر مرفه پوشیده میشد. در اسپانیا پاشنه ی کفش را ازچوب پنبه می ساختند تا سبکتر باشد.

کفش شپینز
کفش شپینز

کفش مدل fork : دراواسط قرن هفدهم ، کفش های شیک زنانه و مردانه دارای  نوک چهارگوش و شبیه چنگال بودند. همانطور که با این جفت دیده می شود ، این کفش ها دارای نقاط گوشه ای کمی کشیده هستند. طرح ظریف برجسته با نخ نقره ای و طلایی که کفش  باآن تزئین شده باطرح  گلهایی از ابریشم قرمز و آبی ، این کفش ها را به محصولی لوکس تبدیل کرده است که احتمالاً برای مصارف داخلی ساخته شده است.

کفش مدل fork
کفش مدل fork

کفش مردانه MULE (میول) : کفش های پشت باز یا دمپایی های جلوبسته ای هستند. میول ها اغلب در اوایل دهه 1700 توسط مردان به عنوان دمپایی پوشیده می شدند و دارای کمی پاشنه  قزمزرنگ بودند که مختص آن دوره است  که با طیف وسیعی از رنگ ها و مواد تهیه می شوند وبا یک پارچه که روی آن نوار ظریف نقره ای است ساخته شده اند که نشان دهنده این است که صاحب آنها فردی ثروتمند است.

کفش مردانه MULE (میول)
کفش مردانه MULE (میول)

کفش پیتن یا کلاگ : درقرن هجدهم این کفش ها خانم هایی میپوشیدند که قشرمرفه بودند که ازابریشم های ظریف ساخته می شدند و در واقع نوعی دمپایی بودند که درمحیط های داخلی استفاده می شدند. پیتنها را دربیرون ازمنزل نیز به عنوان محافظ کفش میپوشیدند. که جنس این مدل کفش ها از چرم ساخته شده بود، که برای مکان هایی که نیاز به کفش مقاوم دارد استفاده میشد ؛ مانندکشاورزی وکار درمعدن همچنین میتوان گفت یکی ازدلایلی که  به این کفش های محافظ درآن زمان نیاز بود کثیف بودن خیابان های لندن بود.

کفش پیتن یا کلاگ
کفش پیتن یا کلاگ

کفش پاشنه قرمز: هنگامی که چارلز دوم در سال 1660 به سلطنت بازگردانده شد تغییرات زیادی در مد به وجود آمد کفش های پاشنه قرمز فرانسوی به طور چشمگیری درمیان مردان و زنان در انگلیس رایج شدند این سبک ظاهرا توسط خود چارلز ارائه شد که ماندگاری این سبک رانشان میدهد. البته درمد بعدی کفش، کفش های پوینت به بازار آمدند.

کفش قدیمی پاشنه قرمز
کفش های قدیمی پاشنه قرمز

کفش زنانه میول :کفش های میول مخملی با یک پاشنه گوه ای از زمان پوشیدن لباس های بودور آغازشد که پشت آنها باز یا جلوی آنها بسته بود و خیلی سریع پوشیدن این کفش ها رایج  یافت که حتی در سالن ها برای رقص پوشیده می شدند. کفش میول به کفش های جنسی نیزمعروف بودند ؛زیرا مورد علاقه مادام دو پمپادور ، معشوقه لویی پانزدهم فرانسه بود. همچنین میتوان نمونه ای ازعشق شهوانی درنقاشی Fragonard دید که یک زن با به پاداشتن صندل های میول به مردی که در بوته ها پنهان شده لگد میزند.

کفش زنانه میول
کفش زنانه میول

کفش های مینیاتوری : این کفش های  به عنوان نمونه کوچک جهت نمایش برای مشتریان خاص و یا احتمالاً به عنوان یک تست توسط کارآموزان مشتاق به این حوضه ساخته شده اند. طول این کفش ها ده سانتی متر و ارتفاع 9 سانتی متر بود که حمل کردن آنها راحت تر از حمل یک کفش با سایز معمولی بود.
این روش ساخت کفش مینیاتور برای همه صنعتگران آن زمان رایج بود که می توانستند نمونه ی کوچکی از محصولاتشان را به راحتی به نمایش بگذارند .

کفش های مینیاتوری
کفش های مینیاتوری

مدل شرقی : تصور می شد این مدل ها شبیه مدل چینی هستند اما بیشتر شبیه به کفش های شرقی آن دوره هستند. این یک نمونه از ترکیب جالبی از فرهنگ ها نوک کفش چینی با یک پاشنه ایتالیایی  ترکیب شده رانشان می دهد.

کفش های قدیمی مدل شرقی
کفش مدل شرقی

پاشنه کوتاه :طی دهه های 1780 و 90  با نگاه به تاریخچه ساخت کفش پاشنه بلند متوجه می شویم مدل های پاشنه دار زیادی ساخته شد که بیشترآنها پاشنه کوتاه بودند. این کفش های چرمی نسبت به مدل های قبلی خود مقاوم تر بودند. در همین زمان بود که چندین ثبت حق اختراع برای کفش های ضد آب منتشرشد. بنظرمیرسد سادگی کفش ها پاشنه کوتاه بیانگر یک واکنش نسبت به افراطی گری در مد، قبل ازانقلاب فرانسه (99- 1787) است.

کفش های قدیمی مدل پاشنه کوتاه
کفش پاشنه کوتاه

بوت دوک ولینگتون : دوک ولینگتون یک بوت مناسب و کوتاه که جنس آن از پوست گوساله بود را سفارش داد تا متناسب با مردان ساده پوشی باشد که در آن زمان محبوب بودند  این کفش ها بسیار محبوب شدند در میان همه کسانی که می خواستند ازسبک قهرمان ملیشان  دوک ولینگتون تقلید کنند. در دهه 1850 شرکت لاستیک بریتانیا شمالی برای اولین بار شروع به ساخت لاستیکی که برای زیره چکمه ها مورد استفاده قرار میگیرند کرد و اینگونه بود که بوت های ویلنگتون به یک باید برای  پوشش جشنواره ها تبدیل شد که بعد ازمدل کیت ماس یک جفت آن توسط گلستونبری درسال2008 پوشیده شد.

بوت های قدیمی مدل دوک ولینگتون
بوت دوک ولینگتون

کفش کلارک : از سال 1825، شرکتی به سرپرستیClark C.&J. در خیابان سامرست تاسیس شد و درآن زمان بود که برادران سیروس و جیمز کلارک کارخود را با ساخت دمپایی هایی از پوست گوسفند شروع کردندکه برادران کلارک این موضوع را سرآغاز کار خود می دانند. در قرن بیستم ، برادران کلارک به یکی از تولید کنندگان پیشرو کفش در انگلستان تبدیل شدند.

کفش کلارک
کفش کلارک

کفش های پای چپ و راست : تاقبل از دهه ی 1830،کفش هایی که برای پای چپ و راست ساخته میشد هیچگونه تفاوتی با هم نداشتند . کفاش ها برچسب هایی به زبان فرانسه روی کفه ی کفش، که روی کفه کفش پای چپ عبارت”GAUCHE” به معنی چپ و روی کفی کفش پای راست “DROIT”به معنی راست نوشته میشد میچسباندند این برچسب ها مانند یک برند تجاری بودند و چون این کفش های فرانسوی دربین مردم به عنوان کفش های شیکی دیده میشدند طولی نکشید که سایر کشورها از این برند کپی برداری کردند.

کفش های پای چپ و راست
کفش های پای چپ و راست

کفش های سگکی :کفش های مردانه که باسگک تزیین شده بودند به این دلیل که جنبه خودنمایی داشتند درمیان مردم محبوبیتی نداشتند سگک های روی این کفش هادرمقایسه با نمونه های قبلی جنس آن سختتر بود. این سبک کفش تا دهه1840 ادامه داشت .

کفش های مردانه سگکی
کفش مردانه مدل سگکی

کفش الاستیک : بوت الاستیک در سال 1837 توسط J ثبت اختراع شد. در سال 1858 مجله بانو ازاین چکمه های الاستیک با نام های کفش های روزمره و کفش شب با پاشنه و گل های رز یا بدون این ها نام برد.

کفش الاستیک
کفش الاستیک

کفش های شینجیانگ چین : شینچیانگ نام محله ای درچین است که مهد فرهنگ های مختلف است که میتوان نمونه از این کفش ها را در طراحی کفش ها که با یک جفت جوراب که پارچه آن مانند پارچه که رویه کفش نیز از آن ساخته شده است مشاهده کرد. ارتفاع پاشنه کفش های شینجیانگ هم اندازه کفش های اسب سواری است. زیره چرمی کفش های شینجیانگ شبیه کفش هایی است که در جودپور هند ساخته شده است.

کفش های شینجیانگ چین
کفش های شینجیانگ چین

کفش  مدل گل و بوته : چکمه های تخت با نوک مربع شکل در بین خانم های دهه 1860 بسیار محبوب بود این کفش ها درکنارخود دارای بند میباشند وروی این کفش ها یک تیکه پارچه کنواس قرارگرفته که روی پارچه ،گل قرارگرفته است. درآن زمان اگرخانم ها بجز این بوت ها میپوشیدند ازنظر مردم دمده بودند.

کفش مدل گل و بوته
کفش مدل گل و بوته

کفش استراو : از اوایل دهه1750  ثروتمندان لباس هایی با کاه تزیین شده به تن می کردند که تداعی دنیای چوپانی و دامداری بود سری بعد کفش هایی که ساخته شد روی آنها از لایه های از نی پوشیده شده بودکه درایتالیا، اروپا وآمریکا ساخته شدند ومتناسب باسلیقه کفاش طراحی میشدند.

کفش استراو
کفش استراو

جوتیس : دمپایی سبکی بود که زنان اشرافی دربار امپراتوری مغول این دمپایی ها را میپوشیدند. کفش ها جوتیس مانند تصویر زیرتزیینات زیادی داشتند. بیشتر زنان مغول بین سالهای 1600 تا 1850 پا برهنه هستند. فقط شاهزاده خانم ها جوت میپوشیدندکه اهمیت این کفش  را به عنوان نمادی از طبقه اشرافی نشان می دهد.

کفش جوتیس
کفش جوتیس

کفش پایه ای :کفش های پایه ای توسط مردم مانچوی چین پوشیده می شد. برخلاف کفش های چینی، هان  آنها برای پیاده روی مناسب نبودند.

کفش قدیمی مدل پایه ای
کفش پایه ای

بازگشت کفش های پاشنه بلند به مد : ازدهه 1890،کفش های پاشنه کوتاه که دربین زنان اروپایی یک مد مورد پسند بود محبوبیت خود را ازدست داد وکفش های پاشنه بلند به طورچشمگیری مورد علاقه قرارگرفت. این کفش های قرمز روشن دارای زیره محکمتری درمقایسه با مدل های قبلی بود که نشان دهنده ی تغییرات سبک زندگی زنان است و در آن زمان انتخاب کفش رنگ قرمز نیاز به جسارت داشت.

بازگشت کفش های پاشنه بلند به
بازگشت کفش های پاشنه بلند

کفشDECENT : کفش های پاشنه بلند در دهه1890، مد بوده و همچنان مد روز باقی مانده است. دراین دهه قوانینی درباره ای ارتفاع پاشنه ی کفش ها تعیین شد، این قانون به این صورت بودکه پوشیدن کفش هایی با پاشنه بیشتر از3 اینچ (حدود7.5سانتیمتر) نامناسب است. این کفش ها کمی پاشنه دارند وطبق اصول وضوابط اخلاقی انتظار میرفت که خانم ها دامن هایی که دوسانتی متر از بوت را میپوشاند، بپوشند.

کفش DECENT
کفش DECENT

کفش های کانورس مدل All Star : کانورس اولین بار کفش تمرین All Star را در سال 1917، مخصوص بازی بسکتبال تولید کرد. چاک تیلور بازیکن برجسته بسکتبال این کفش هارا پوشید و در دهه 1920، نماینده این محصول شد. طراحی  کفش در طول صد سال اخیر بسیار کم تغییرکرده است. این کفش ها که ورزشی بودند و در آن زمان ورزش برای همه ازجمله سربازان جنگ جهانی اول آمریکایی تا کفش نوازندگان محبوب و جوانانی با فرهنگ های مختلف بود.

 کفش کانورس
کفش کانورس مدل All Star

دوران مدرن (1918-تاکنون)

در نیمه دوم قرن 20، با استقرار و رونق فرهنگ پاپ، آمریکا که با تمایل به متفاوت بودن ، منحصر به فرد بودن و عضویت در یک بخش از فرهنگ خاص همراه بود موفقیت بزرگی در کفش بوجود آمد درآن زمان مواد اولیه ارزان تر و ساختارهای جدید سبک زندگی متفاوت باعث تغییر پوشش درآقایان و خانم ها شد.
کفش های فانتزی و با کیفیت بالا با کفش های رنگارنگ مد روز تغییر کردند. بازیگران و خوانندگان هالیوود تأثیر زیادی در شکل گیری و محبوبیت این کفش ها جدید داشتند.
گروه بیتلز کفش های چلسی ، آدری هپبورن بازیگرکفش پاشنه گربه ای را محبوب کرد و دختران مدرسه کفش های ماری جین را در دهه 5 پوشیدند. با افزایش تعداد زنان شاغل سبک پاشنه بلند تغییرکرد وکفش های محبوب در دهه های 7 و 8 محبوبیت خود را از دست دادند و در دهه 9 به کفش های پاشنه کوتاه تغییر پیداکردند.

کفش مدل آدری هپبورن و ویک ماتی
کفش مدل آدری هپبورن و ویک ماتی

کفش های ورزشی بیشترین تأثیر را در مد کفش داشتند. اولین قدم به سوی انقلاب ، اختراع کفش ورزشی برای بازیکنان بسکتبال توسط “Converse” در سال 1917 بود. این اولین قدم ها به سمت کفش های ورزشی بود.
در پایان قرن نوزدهم  در سال 1892، ” شرکت Rubber ایالات متحده ” یک مدل کفش ورزشی مدرن که راحت، زیبا و پارچه ای با زیره لاستیکی، ایجاد کرد و اینگونه بود که “Keds” تولید شد. پس از حدود 25 سال  به محض کامل شدن و ثبت اختراع این کفش ها تولید انبوه آغاز شد. از اواسط سال 1940، انقلابی مشهود در کفش و لباس ورزشی آغاز شد و دوران کفش های لیدی و جنتلمن به پایان رسید. و راحتی ، سبک ، ایده پردازی و خلاقیت به میان آمد. نام “Sneaker” از کلمه انگلیسی “sneak” آمده است از همان اولین قدم ها کفش های ورزشی سروصدا به پا کردند و با صدای بلند به تمام جهان می گفتند: “ما اینجا هستیم!” . “اینجا” این کفش ها نه تنها در عرصه های ورزشی بلکه توانست جایگاهی در سکوهای مد و در تمام قفسه های فروشگاه کفش را نیز به دست آورد. و تا به امروز محبوبیت آن ثابت مانده است!

مدل کفش های Y-3 ، Elena Iachi و Artselab
کفش های مدل Y-3 ، Elena Iachi و Artselab

کفش دوران مدرن تاکنون

کفش تماشاچی : کفش های دو رنگ آکسفورد کمی بعد از جنگ جهانی اول در انگلستان مد شدند. درآمریکا توسط کسانی که از وضع مالی خوبی برخوردار بودند پوشیده میشد. معمولا این کفش ها توسط افردی که برای تماشای مسابقات ورزشی شرکت میکنند پوشیده میشود وبه عنوان کفش تماشاچی شناخته می شوند این کفش ها در دهه 1940 با لباس زوت پوشیده می شد. لباس زوت کت وشلوار نامنظمی است که توسط مردهای سیاه پوست یا اسپانیایی زبان پوشیده میشد و نظم پوشش اجتماعی را به چالش می کشید.

کفش دوران مدرن تاکنون
کفش دوران مدرن تاکنون مدل تماشاچی

بازگشت کفش های سنتی: پایبندی به سنت درقرن20، هنوز هم درمیان هندی ها مرسوم بود وکفش های مانند جوتیس هنوز هم یک کفش شیک محسوب میشد. این کفش ها مربوط به سال 1925 است که دریک مراسم عروسی یک گروهی آن را پوشیدندکه نشان دهنده تغییرات کفش ازمجلسی به کفش های رسمی است.

 بازگشت کفش های سنتی
کفش های سنتی

کفش گلامور: ازافتخارات سال 1920 بعد از جنگ جهانی اول ، این بود که مردم انگلیس تلاش کردند تا درامور اقتصادی به جایگاهی ارزشمند برسند در آن زمان مردها ازکفش های مشکی یا قهوه ای استفاده میکردند وکفش های که دارای تزیینات بود برای مردان رایج نبود و آنها کفشهایی با طرح های ساده می پوشیدند که طرح شطرنجی ساده که روی این کفش ها دیده میشود از ترکیب دو رنگ مختلف چرم قهوه ای و مشکی ساخته شده است.

کفش گلامور
کفش گلامور

کفش فراگامو مدل پرو : سالواتوره فرگامو یکی از خلاقترین طراحان کفش در قرن بیستم بود. او همیشه آزمایش های خود را با پوست های که برای ساخت کفش رایج نبودند مانند پوست کانگورو، تمساح و پوست ماهی انجام میداد این کفش ها از جیرآنتلوپ هند ساخته شده که برای ساخت آن ازمدل کفش های گذشتگان ایده میگرفت.

کفش فراگامو مدل پرو
کفش فراگامو مدل پرو

کفش قایق یا عرشه ای : اولین بار در سال 1935 توسط یک آمریکایی به نام پل اسپری ساخته شدکه نگران لیزخوردن خود روی عرشه قایقش بود. او ایده گذاشتن شیارهایی در زیرکفش برای پیشگیری از لیزخوردن را از نگاه کردن به سگ خود که روی یخ ها ثابت ایستاده بود گرفت. به دلایل خاص بودن و قیمت های بالای قایق های سواری، این کفش ها درطول تاریخ مختص افراد ثروتمند بوده است.

کفش قایق یا عرشه ای
کفش قایق یا عرشه ای

صندل کورک :این کفش ها اولین بار توسط یک طراح به نام سالواتوره فراگامو درسال 1930ساخته و رایج شد. به دلیل کمبود مواد اولیه در دوران رژیم فاشیست در ایتالیا، فراگامو را به سمت آزمایش چوب پنبه سوق داد. این کفش های انگلیسی ازسال 1938- 1940حاکی از آن است که مواد ساخته شده فراگامو به سرعت مورد استفاده  قرارگرفت.

صندل کورک
صندل کورک

 

کفش یوتیلیتی : این کفش ها که زیره آنها لژدار هست یک طرح سودمند برای دولت انگلیس درجنگ جهانی دوم بود.کفش یوتیلیتی تزیینات خیلی ناچیزی دارند.تنوع سبک ورنگ ،ازعلایق مردم است وآنها را به وجد میاوردکه این کفش ها با لژ و رنگ های پررنگ نمونه ای از آن است .

کفش یوتیلیتی
کفش یوتیلیتی

کفش BROTHEL CREEPERS  : این کفش ها دارای کفی ضخیم هستند. تصور می شود این سبک به دلیل این که خدمتکارانی که در قاهره بودند هنگامی که مخفیانه به منطقه ممنوعه میرفتن که از آنها استفاده می کردند، نامگذاری شده است و توسط  tedy boys که پیشتازان مد در دهه 1950 بودند با شلوارهای کوتاه پوشیده میشد. آنها این اعتقاد را داشتند که با پوشیدن این کفش ها دوره شاه ادوارد را زنده نگه میدارند.

کفش BROTHEL CREEPERS
کفش BROTHEL CREEPERS

کفش کلارک :یکی ازموفقترین تولیدی ها توسط کلارک بوت کویر، الهام گرفته ازچکمه های جیرخارجی برای افسران ارتش انگلیس درشمال آفریقا بود که درطول جنگ جهانی دوم ساخته شد. نتیجه این ایده ، سبک بسیارمحبوب در بین هرنسل بودکه  ازRudeBoys  تا ستاره های سینما آن را میپوشیدند.

کفش کلارک
کفش کلارک

کفش لوفر: لوفر برای اولین باردردهه1953 توسط خانه کفش گوچی معرفی شد. یک جایگزین پرطرفدار در دهه 1960 برای کفش آکسفورد یا چکمه چلسی بود. این کفش فوق العاده ظریف مناسب مجالس رسمی بود. پوشیدن کفش های لوفر در دهه 1980 نمادی ازثروت بین زنان و مردان بود.

کفش لوفر
کفش لوفر

کفش پاشنه بلند Stillto  : پاشنه این کفش ها نازک مانند تیغ یا خنجر استیلتواست که این نام برگرفته ازیک چاقوی سیسلسی نام گذاری شده است. دردهه 1950 با پیشرفت مد درجنگ جهانی دوم محدودیت هایی برای تاکید بر سبک های سنتی پوشش زنان اعمال شد.کفش های راجر ویور به دلیل داشتن پاشنه های مخروطی، مرتبط با این دوره شناخته میشوند.

کفش پاشنه بلندStillto
کفش پاشنه بلند Stillto

دمپایی انگشتی FlipFlop : یک نوع صندل هستند که دارای یک کفی  و رویه ای  Yشکل هستند که درمحیط های معمولی پوشیده می شوند. دمپایی های انگشتی دردهه 1960 ساخته شدند وبیش از 6000 سال است که دربین مردم محبوبیت دارند.

دمپایی انگشتی FlipFlop
دمپایی انگشتی FlipFlop

دمپایی برکن استاک : تولید کفش های خانواده برکن استاک درسال1774آغازشد. درسال 1964،کارل برکن استاک با تولیدکفی برای کفش انقلابی بزرگ درصنعت کفش به وجود آورد. این کفش های کاربردی و راحت از آلمان به اروپا وسرتا سر آمریکا گسترش یافتند و درسراسر آمریکا محبوبیت پیدا کردند همچنین  ساخت آنها همزمان با آغازحرکت هیپی ها (یکی ازجنبش های اجتماعی جوانان) بودند.

دمپایی برکن استاک
دمپایی برکن استاک

 

کفش wallabee : یک سبک ماندگار دیگری ازشرکت کلارک Wallabee است. اولین رونمایی این کفش درسال 1967توسط لنس کلارک انجام شد، مدل این کفش برگرفته ازآخرین مدل کلارک  بوددرابتدا گراس هاپر نامیده شد که به  Wallabeeتغییرنام پیداکرد. کفش های والابی درآمریکای شمالی با استفاده ازبزرگترین تابلو تبلیغاتی به نمایش گذاشته شد و طولی نکشید که  والابی موفیت بزرگی کسب کرد طراحی ساده وبدون سر وصدای کفش های کلارک میلیون ها مخاطب را جذب کرده است.

کفش wallabee
کفش wallabee

 

کفش آگ (UGG) : چکمه های UGG  ازپوست گوسفند ساخته شده و در دهه 2000به بعد به یک نمونه چکمه محبوب در بین افراد مشهور که درخیابان های بزرگ ومعروف میپوشیدند تبدیل شد. کفش های آگ دراصل در دهه ی 1970، توسط موج سواران دراسترالیا پوشیده میشدند تا پس از قرارگرفتن درآب پاهایشان را گرم نگهدارد. درسال 1978، برایان اسمیت این چکمه ها رابا برچسب UGG Australia به کالیفرنیا وارد کرد. به دلیل محبوبیت این برند و ظاهر این چکمه ها، نمونه های مختلف مصنوعی و ارزانتری از آن وارد بازار شد.

کفش آگ UGG
کفش آگ UGG

 

REEBOK و AEROBICS: در دهه 1980 با تولید کفش های ریبوک انفجار بزرگی در ورزش رخ داد بخصوص برای کسانی مانند جین فوندا که ایروبیک کارمیکردند. طرح کفش های ریبوک درآن زمان تاثیر زیادی برتولید لباس های ورزشی که برجستگی بدن را نمایان میکند داشت.

کفش REEBOK و AEROBICS
کفش REEBOK و AEROBICS

کفش های Red Dead : قبلا توسط کمپانی کفشoff-beat electric  شناخته شده بودند وقتی کهآنها در دهه1987،کفش های Watch را تولید کردند. درتابستان 1988 کفش های “must have” توسط جوانان مورد استقبال قرارگرفت که تیم موسیقی نوجوانان Bros آن را خریداری و پوشیدند.

کفش های Red Dead
کفش های Red Dead

 

طراحی آینده : آتالانتا والر، یک طراح  لندنی است که بر روی ایده ها  نو و آینده نگر تمرکز دارد. کفش های آتالانتا دارای نوک تیز که درقسمت بالای پاشنه کفش هست و دارای ترکیب رنگ های آبی، بنفش و خاکستری که مفهموی آینده نگر به نام Spook A3  رانشان میدهد.

کفش آتالانتا
کفش آتالانتا

کفش های Five SHADE of Node: این کمپانی در پاییز2013، تعداد محدودی کفش (5 عدد) تک رنگ را وارد بازارکرد با این ذهنیت که برهنگی تک رنگ است. این 5 رنگ کفش برای پوست های با رنگ های مختلفی میتوانستند انتخاب شود بنابراین طرفداران زیادی پیداکرد که توانست ماهیت اقتصاد جهانی را برجسته کند. برای نمایش این کفش ها آن ها را بر روی مجسمه دست نشان میدهند؛ زیرا دربرخی کشورها طبق رسم و آیین  نشان دادن پا ممنوع است. همچنین یک برنامه توسط شرکت آیفون منتشر شد که میتواند کفش متناسب با رنگ پا را تشخیص بدهد.

کفش Five SHADE of Node
کفش Five SHADE of Node

 

کفش های  trigentic : آخرین کفش های تولید شده رکت کلارک است که از طرح های قبلی شرکت کلارک درسال 1883 الهام گرفته است. این کفش ها از 3 بخش تشکیل شدهاست شامل؛ رویه، لایه میانی وکفی کفش که پیشگام در حوزه فناوری مهندسی کفش و کفش تخت موکاسین است.

کفش های trigentic
کفش های trigentic

 

 

تولید دوباره کفش فراگمو : خانه مد ایتالیا به جای پاشنه های لژدار چوب پنبه که در سال  1938تولید شد، دوباره پاشنه کفش ها را با حصیرهای رنگی پوشاند و آن را ثبت کرد. انجام آزمایشات برای تست ساخت مواد جدید همیشه از ویژگی های طراحی های فراگامو بوده است که انتخاب مناسبی بود و زمانی این ماده درایتالیا فراوان بود.

کفش فراگمو
کفش فراگمو

 

تولید مجدد ریبوک کلارک : کلارک سالها تجربه درتولید کفش های ریبوک داشت و دوباره خط تولید این کفش را با مواد غیراصل و نوشته هایی روی کفش راه اندازی کرد. کلارک از 14نفر از هنرمندان خواست تا این کفش ها را امضا کنند که باب و روبرتا اسمیت این کار راکردند تا موسسه خیریه HALO Trust را حمایت وپشتیبانی کنند.

ریبوک کلارک
ریبوک کلارک

خلاصه:

تاریخچه کفش جالب و جذاب است که تقسیم دقیق جامعه به طبقات ، تغییر مد در دوره های مختلف را نشان می دهد. برخلاف این روزها، مد هر 10 یا حتی 100 سال تغییر می کرد ، نه هر فصل. مواقعی وجود داشت که زنان نمی توانستند کفش پاشنه دار بپوشند. درگذشته برای تشخیص برده ها از سایر افراد برده ها بدون کفش بودند و بزرگ زادگان از نظر شیک و پیچیده بودن کفش هایشان با یکدیگر رقابت می کردند. وقتی نگاهی به کفش های گذشتگان می اندازیم ، دهانمان کاملاً باز می ماند. چگونه ممکن است مردان کفش های پاشنه دار تا 30 سانتی متر داشته باشند؟ امروزه در بازار آزاد و جامعه که هیچ قانونی برای محدود کردن حقوق بشر نیست، می توانیم هرچه دلمان بخواهد بپوشیم. ما می توانیم روند مد را دنبال کنیم و متناسب با روحیه یا لباس خود ، کفش های مختلفی را برای هر موقعیت پیدا کنیم. فرصت های شگفت انگیز قرن بیست و یکم و فن آوری به ما این امکان را می دهد که از کفش های با کیفیت ، با دوام و شیک برخوردار باشیم و نه فقط یک جفت بلکه یک کمد کامل پر از کفش های مد روز!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا