راهنمای خرید

جامع ترین راهنمای خرید و نگهداری کفش کوهنوردی

انتخاب بهترین کفش برای کوهنوردی

انتخاب و خرید کفش برای کوهنوردی به دانش احتیاج دارد و شما باید حتما پیش از خرید، یک راهنمای خرید کفش کوهنوردی حرفه ای را مطالعه کرده باشید.

در این مقاله از چارسونت قصد داریم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید مناسب ترین کفش کوهپیمایی را متناسب نیاز هایتان تهیه کنید و سپس نکاتی را به شما آموزش خواهیم داد که بتوانید از کفش های کوهنوردیتان به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید.

مرحله ی اول برای انتخاب کفش کوهنوردی

  • معمولا از کفش های تریال رانینگ فقط برای کوهپیمایی در سطح ابتدایی استفاده می شود. کفش های تریال رانینگ کفش های سبکی هستند که ظاهری شبیه به کتانی های پیاده روی و رانینگ دارند. یکی از تفاوت های آن ها این است که برای مسیر های ناهموار و با پستی بلندی زیاد نیز عملکرد بسیار خوبی دارند.

این کفش ها برای طی کردن مسیر های کوهپیمایی سبک که در آن ها قرار بر صعود از قله نیست انتخاب های بسیار خوبی هستند. اگر شما صرفا برای تفریح به کوهنوردی می پردازید کفش های تریال رانینگ برای شما بسیار مناسب اند، اما اگر به صورت حرفه ای ورزش می کنید باید به فکر انتخاب های دیگری باشید که از پای شما حمایت بیشتری بکنند.

اگر دونده هستید، یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید داشته باشید کفش های تریال رانینگ هستند که دارای زیره های نرم تری هستند و در عین حال خاصیت کشسانی بالایی نیز دارند.

  • اگر به دنبال کفشی هستید که بتواند حمایت بیشتری از پایتان داشته باشد پیشنهاد ما بوت های کوهنوردی سبک وزن هستند. چکمه های کوهپیمایی معمولا دارای زیره های سخت تری نسبت به کفش های تریال هستند.

علاوه بر این بوت ها به دلیل اینکه ساق بلند هستند می توانند بهتر از مچ پا حمایت کنند.

با این حال، کفش های کوهنوردی در وزن های متفاوتی تولید می شوند که هر کدام از آن ها برای فعالیت های مختلفی مناسب هستند.

در مجموع می توان گفت که کفش های کوهپیمایی سبک وزن معمولا در مسیر های آسان استفاده می شوند و کوهنوردان آن ها را زمانی انتخاب می کنند که قرار است بار کمی را با خود حمل کنند.

  • پیشنهاد می شود که از بوت های کوهنوردی با وزن متوسط یا سنگین برای مسیر هایی با ناهمواری زیاد استفاده کنید. بوت هایی که وزن بیشتری دارند می توانند بهتر از مچ پا حمایت کنند و زیره های محکم تری دارند، در نتیجه می توانند از پا بهتر حمایت کنند.

استفاده از این مدل چکمه ها برای مسیر هایی که گذر از آن ها سخت است مرسوم تر بوده و در صورتی که بار سنگینی حمل می کنید انتخاب های بهتری به حساب می آیند.

توجه داشته باشید که هرچه بوت کوهنوردی شما محکم تر باشد احتمال خسته شدن در آن کمتر است و شما در آن ها احساس راحتی و امنیت بیشتری خواهید داشت.

  • سعی کنید که بوت های مخصوص تهیه کنید، برای مثال اگر شما قصد کوهنوردی و حرکت در مسیر های سخت را دارید به چکمه های سنگین و مخصوص این کار نیاز دارید و نباید بوت های سبک وزن را انتخاب کنید.

برای گذر از زمین های ناهموار کوهستانی، به بوت هایی احتیاج دارید، که دارای کشش بهتری باشند و زیره آن ها محکم تر باشد.

اگر مسیری که قصد حرکت در آن را دارید بسیار سخت است باید کفشی را انتخاب کنید که خاصیت کشسانی بالایی داشته باشد، معمولا بوت هایی که دارای لایه های لاستیکی در زیره هستند انعطاف پذیری بیشتری دارند.

انتخاب سایز کفش کوهنوردی

  • برای انتخاب سایز درست لازم است جوراب هایی که برای تست سایز انتخاب می کنید همان هایی باشند که از آن ها برای کوهپیمایی استفاده می کنید تا انتخاب سایزتان کاملا دقیق باشد.

همانطور که می دانید جوراب های کوهنوردی دارای ضخامت نسبتا زیادی به نسبت جوراب های معمولی هستند به همین دلیل ضخامت جوراب در انتخاب سایز بسیار مهم است. سعی کنید جورابی را انتخاب کنید که راحتی خوبی را در داخل کفش برای شما فراهم کند.

جوراب های پارچه ای ضد رطوبت را انتخاب کنید، سعی کنید از جوراب های نخی استفاده نکنید، زیرا آنها رطوبت را به خود جذب می کنند. جوراب هایی از الیاف پشم یا الیاف مصنوعی تهیه کنید که ضد رطوبت هستند.

جوراب های جذب بهترین انتخاب برای کوهنوردان به شمار می روند زیرا پا را به خوبی می پوشانند.

برای کوهنوردی در زمستان از جوراب ها ضخیم و برای تابستان از جوراب های نازک استفاده کنید.

  • برای انتخاب سایز کفش کوهپیمایی شما همیشه باید سعی کنید که سایز را به اندازه نیم سایز بزرگتر در نظر بگیرید. ممکن است شما فکر کنید سایزی که در مغازه تست می کنید کاملا مناسبتان باشد و در راه رفتن عادی مشکلی نداشته باشید اما هنگام پوشیدن جوراب و صعود از قله متوجه می شوید که کفش اندکی پایتان را اذیت می کند.

همچنین این را نیز در نظر بگیرید که به دلیل کوهپیمایی پای شما اندکی متورم می شود. برای انتخاب سایز دقیق می توانید از راهنمای انتخاب سایز چارسونت استفاده کنید.

راهنمای انتخاب سایز کفش

  • توجه داشته باشید که سایز کفش ها در برند های مختلف متفاوت است مثلا شما نمی توانید با فرض اینکه در کفش قبلیتان سایز 42 را می پوشیدید در برند جدید نیز این سایز را انتخاب کنید.
  • باید توجه داشته باشید که کفش نه انقدر در پایتان رها و آزاد باشد که در پا لق بزند و نه انقدر تنگ باشد که راه رفتن با آن سخت باشد. موقعی که شما کفش را می پوشید نباید پاشنه ی پایتان به سختی وارد شود و یا از کفش خارج شود. اگر بوت کوهپیمایی که قصد خرید آن را دارید بیش از حد تنگ باشد بی شک سبب ایجاد تاول و زخم در پاها می شود. برای اینکه بتوانید سایز درست را انتخاب کنید پیشنهاد می شود چیزی حدود 1.2 اینچ فاصله بین پاشنه تا انتهای کفش در نظر بگیرید.

شما می توانید کفش را بدون جوراب تست کنید تا بتوانید دقیق تر اندازه گیری کنید.

  • مطمن شوید که کفش از قسمت جلویی و (فضای انگشتان) تنگ نباشد، اگر کفش در قسمت پنجه تنگ باشد می تواند شما را در مسیر خیلی اذیت کند. هنگامی که کفش را می پوشید مطمن شوید که می توانید انگشتانتان را به خوبی تکان دهید و کفش مانع از این کار نمی شود. وقتی انگشتتان را تکان می دهید نباید به لبه های کفش برخورد داشته باشد.

فراموش نکنید که با کفش حرکت کنید، چون با یکجا ایستادن نمی توانید متوجه شوید که کفش سایز پایتان است یا خیر. دقت کنید که کفش فقط از قسمت پنجه ها باید چین بخورد.

همچنین، مطمن شوید که پای شما از قسمت پشتی بوت هایتان به راحتی خارج نمی شود. همچنین برای اینکه مطمن شوید در شیب های تند نیز به انگشتانتان فشار وارد نمی شود بهتر است که کفش را یکبار بر روی شیب نیز تست کنید.

بررسی دیگر فاکتور های مهم

  • سعی کنید سبک ترین بوت را که با نیاز هایتان متناسب است انتخاب کنید. بدیهی است که شما به کفش کوهنوردی ای احتیاج دارید که به اندازه کافی محکم باشد که بتواند از پای شما محافظت کند. با این حال، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر چه پوتین سنگین تر باشد، باعث می شود که خیلی زودتر خسته شوید.

بهتر است پیش از خرید طبق گفته های بالا بررسی کنید که بیشتر به یک کفش کوهنوردی سنگین احتیاج دارید یا یک مدل سبک تر سپس انتخاب کنید.

  • برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید لازم است که کفش را از نظر میزان تحمل فشار چک کنید. برای آزمایش می توانید با انگشت شستتان به قسمت رویه ی آن فشار وارد کنید اگر جای آن ماند باید بدانید که رویه ی کفش نرم است. یکی دیگر از راه ها برای تست مقاومت پیچاندن کفش است، با دو دست کفش را بگیرید و با هر دست کفش را در جهت مخالف بپیچانید، اگر به راحتی چرخید کفش نرم است و ایمنی بالایی ندارد. در صورتی که از مسیر های سخت و خطر ناک عبور می کنید باید کفشی تهیه کنید که ایمنی بالایی داشته باشد.
  • یکی از بهترین انتخاب ها برای کوهنوردی کفش های ضد آب مخصوص کوه هستند. البته اگر فکر می کنید که در مسیری که قصد طی کردن آن را دارید به قابلیت ضد آب احتیاجی ندارید می توانید از مدل های معمولی استفاده کنید.

در صورتی که داخل کفش شما خیس شود می تواند مشکلاتی نظیر تاول را برای پاها ایجاد کند. همین موضوع می توانید سبب ایجاد درد و حتی عفونت شود. البته اگر کفشی تهیه کرده اید که ضد آب نیست نگران نباشید چون می توانید از جوراب های ضد آب استفاده کنید، با این حال که عملکرد آن ها مثل کفش های ضد آب نیست اما از هیچ چی بهتر است.

همچنین گفتنی است که شما می توانید از موادی استفاده کنید که به ضد آب شدن کفش شما کمک کنند. در قسمت نگهداری از کفش کوهنوردی به بررسی و معرفی این مواد خواهیم پرداخت.

نگهداری از کفش کوهنوردی

یکی از راه های بسیار تاثیر گذار و مهم برای اینکه بتوانید از کفش های مخصوص کوهنوردی تان محافظت کنید این است که به نظافت و تمیز بودن آن ها توجه داشته باشید تا دیگر نیاز نباشد که خیلی زود کفش هایتان را عوض کنید.

نادیده گرفتن تمیز کردن کفش ها سبب می شود که زودتر از عمرشان فرسوده شود پس در نتیجه توجه به نکات زیر الزامی است :

هر بار که شما از کفش هایتان برای کوهنوردی استفاده می کنید گرد غبار، گل و عوامل دیگر کفش شما را آلوده می کنند و همین موضوع سبب می شود که عمر مفید کفش شما کاهش پیدا کند. گل های خشک شده بر روی چرم و رویه کفش سبب می شوند که رنگ آن زود کمرنگ شود و پوسته پوسته شود.

برای اینکه بتوانید کفش هایتان را به خوبی تمیز کنید به یکسری ابزار و وسایل نیاز دارید که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • برس مخصوص تمیز کردن کفش
  • جاروبرقی مخصوص پاک کردن رویه کفش
  • محلول مناسب برای تمیز کردن کفش

پیش از تمیز کردن کفش بند ها را جدا کنید، برای اینکه بتوانید کفش را به خوبی تمیز کنید باید ابتدا به کمک برس گرد و غبار و خاک های چسبیده روی کفش را پاک کنید.

اگر چه طیف گسترده ای از پاک کننده ها مخصوص تمیز کردن کفش وجود دارد اما شما حتما باید مطمن شوید که پاک کننده ای که استفاده می کنید برای نوع و جنس کفش کوهنوردی شما مناسب است یا خیر. برای اینکار می توانید دستور و نحوه استفاد از محصول را روی آن مطالعه کنید.

بهتر است که از صابون یا مواد شوینده مخصوص تمیز کردن سطوح و یا دست استفاده نکنید. بسیاری از این مواد دارای مواد افزودنی هستند که می توانند برای چرم یا غشاهای ضد آب مضر باشد.

شما می توانید برای تمیز کردن قالب و کفی کفش نیز خودتان محلول مورد نیاز را تهیه کنید، برای تولید این محلول شما به مخلوطی از 80 درصد آب و 20 درصد سرکه نیاز دارید. پس از تمیز کردن با محلول سرکه حتما باید کفش را با آب تمیز کنید تا اثری از محلول روی کفش باقی نماند.

هرگز کفش های ورزشی به ویژه کفش های کوهنوردی را درون ماشین لباسشویی قرار ندهید زیرا به آنها آسیب وارد می شود و حالت و فرم طبیعی آن ها تغییر می کند.

تمیز کردن لایه خارجی کفش کوهنوردی

برای اینکه بتوانید لایه زیره کفش را به خوبی تمیز کنید شما احتیاج دارید که از یک برس برای تمیز کردن حفره های زیره ی کفش استفاده کنید. برای تمیز کردن کامل زیره کفش بهتر است که فقط زیره کفش را آب بگیرید تا آب به داخل کفش نفوذ نکند.

سپس وقتی زیره آن به خوبی مرطوب شد با کمک برس زیره آن را کاملا تمیز کنید تا تمام گل و لای و آلودگی ها از سواراخ های زیره کفش خارج شوند.

نکات مهم در خشک کردن و تمیز کردن کفش کوهنوردی

  • کفی های کفش را در بیاورید و اجازه دهید که کفش تان با جریان هوا خود به خود خشک شود.
  • کفش ها را در محلی خشک کنید که رطوبت هوا در آنجا کم باشد
  • از گرم کننده هایی مثل شومینه، شوفاژ و یا نور مستقیم خورشید برای خشک کردن کفش هایتان استفاده نکنید
  • اگر عجله دارید می توانید از فن برای خشک کردن استفاده کنید
  • شما می توانید بوت هایتان را با روزنامه پر کنید تا سریع تر رطوبت را به خودشان جذب کنند.
  • کفش کوهنوردی را در جایی نگه دارید که درجه حرارت آن پایدار و نرمال باشد. سعی کنید آن ها را در اتاق زیر شیروانی، گاراژ ، صندوق عقب خودرو یا هر مکان مرطوب دیگری قرار ندهید.

از مواد محافظتی استفاده کنید

در صورتی که کفش های شما از جنس چرم هستند حتما پس از خشک شدن باید از مرطوب کننده های مخصوص کفش چرم استفاده کنید تا از ترک خوردن لایه رویه آن جلوگیری شود.

از روغن مینک یا روغنهای مشابه که برای کفش های صنعتی طراحی شده اند استفاده نکنید. نوع چرم مورد نظرتان را در نظر بگیرید و سپس به تناسب احتیاج از مواد مناسب استفاده کنید.

به این نکات حتما توجه داشته باشید

سعی کنید کفش های کوهنوردیتان را زودتر از موعد خشک کنید تا چرم رویه آن ها آسیب نبیند. هر مرتبه که شما از کفش استفاده می کنید باید گرد خاک رویه آن را پاک کنید.

برای خشک کردن کفش های از جنس چرم یا جیر، از منبع مستقیم حرارت مثل خورشید یا آتش استفاده نکنید. این کار ممکن است سبب کوچک تر شدن سایز شود و آن ها را خراب کند. گرمای مستقیم همچنین می تواند بر روی چسب های مورد استفاده در بعضی قسمت های کفش تأثیر بگذارد.

برای اینکه کفی کفشتان کاملا ضد عفونی و پاک شود می توانید آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. این کار مانع از تشکیل قارچ، باکتری یا عوامل بیماری زا دیگر می شود.

محافظت از چرم کفش های کوه

برای اینکه شما بتوانید از کفش های مخصوص کوهنوردی از جنس چرم به خوبی محافظت کنید باید حتما از مرطوب کننده های خوب و باکیفیتی استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر کفشتان ضد آب است حتما باید از نرم کننده ای استفاده کنید که مانع تهویه هوا در کفش نشود.

برای محافظت از کفش های کوهنوردی حرفه ای تر از واکس G-Wax Granger استفاده می شود.

از یک پارچه ای تمیز برای پاک کردن رویه کفش های چرم با مایع تمیز کننده استفاده کنید. برای تمیز کردن بهتر است دستتان را با حالت چرخشی بر روی کفش بکشید، مطمئن شوید که تمام درزها و اتصالات را به خوبی پوشش داده اید.

کفش های چرم را  از آب دور نگهدارید

کفش هایی که بدنه ی آن ها از جنس چرم است توسط آب آسیب می بینند بنابرین اگر قصد کوهنوردی دارید و کفش های کوهنوردی شما ضد آب نیست باید خودتان آن ها را ضد آب کنید.

برخی مواد خاص وجود دارند که شما با مالیدن آن ها بر روی کفش می توانید آن کفش را به یک مدل ضد آب تبدیل کنید که مانع از نفوذ آب می شود. این مواد با نام nikwax شناخته می شوند و بر روی انواع مدل کفش ها با جنس های مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. این مواد را معمولا می توان در فروشگاه های تخصصی فروش لوازم کوهپیمایی پیدا کرد.

فقط توجه داشته باشید که نباید بیش از حد از این واکس ها بر روی کفش بزنید و در حد یک لایه نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

آب نمک دشمن کفش های کوهنوردی

کفش های مخصوص کوهنوردی را می توان درون آب استفاده کرد اما در آب دریا و اقیانوس به دلیل نمک بسیار زیاد آب ممکن است به کفش هایتان آسیب وارد شود.

پس بهتر است پس از خیس شدن آن ها و پیش از اینکه کفش به خودی خود خشک شود آن ها را کاملا تمیز کنید و آب شور را از روی آن ها به صورت کامل پاک کنید.

جمع بندی

در صورتی که قصد خرید کفش کوهنوردی دارید و یا می خواهید که از کفش هایتان به خوبی مراقبت کنید تا عمر مفید آن ها بیشتر شود مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم را حتما در نظر بگیرید و به آن ها توجه کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع کفش کوهنوردی، کوهپیمایی و طبیعت گردی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید تا به مجموعه ای از گسترده ترین کفش های کوهنوردی از برند های معتبر نظیر سالومون، لوا، لومر و … دسترسی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا