راهنمای خرید

بررسی کفش سالومون ایکس الترا Salomon X Ultra 4

هر چند سال یکبار کمپانی ، سالومون در سری کفش های X Ultra خود تغییراتی ایفا می کند و آن ها را راهی بازار می کند. کتانی Salomon X Ultra 4  یکی از جدیدترین نسخه های عرضه شده توسط این کمپانی فرانسوی می باشد.

با توجه به موفقیت نسل قبلی ، جدیدترین کفش دارای یک بالاتنه مدرن و زیبا می باشد که تغییراتی در پاشنه آن در نظر گرفته شده است و فضای بیشتری برای انگشتان پا برای آن درنظر گرفته شده است.

بررسی تخصصی کفش سالومون ایکس الترا 4

پس از آزمایش تغییرات Gore-Tex استفاده شده در این کفش به این نتیجه رسیدیم که مدل جدید سخت تر ، ایمن تر و پشتیبانی بهتری از پا را به همراه دارد. در ادامه به بررسی تخصصی تر این کفش ورزشی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

کفش ایکس الترا 4
کفش ایکس الترا 4

راحتی کفش سالومون Salomon X Ultra 4 GTX

همانند مدل های پیشین X Ultra 4 GTX  راحتی بسیار خوبی را برای مسافت پیموده شده و پیاده روی های بلند مدت و روزانه دارد و حتی می توان برای سفرهای طولانی با کوله پشتی با وزن زیاد نیز روی آن حساب کرد. ساختار آن کاملاً انعطاف پذیر و راحت است ، در قسمت های مختلف کفش به ویژه روی زبانه آن از بالشتک های نرمی استفاد شده ، همچنین هنگام مسافرت و پیمودن زمین های با پستی و بلندی بیشتر به لطف کفی EVA این کفش عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارد.

واضح است که X Ultra 4 مانند یک تریال رانینگ مثل مدل X Raise نرم و راحت نیست ، اما با این وجود راحتی آن برای پیمودن مسافت های طولانی قابل قبول است.

در نسخه 4 ایکس الترا سالومون ما شاهد ایمنی بیشتر در قسمت انگشتان پا و پاشنه هستیم. همچنین ایمنی خوبی در برابر سقوط سنگ ریزه ها بر روی پا دارد.

گفتنی است یک نوار جدید از مواد کششی در امتداد بالای کفش زیر بندها تعبیه شده است که از نفوذ خاک و سنگ ریزه به داخل کفش جلوگیری میکند.

این پوشش با سیستم Quicklace کشش بسیار خوبی دارد و به هیچ عنوان باعث فشار وارد شدن از جانب بند ها به پای شما نمی شود.

گفتنی است که تعدادی از خریدارن X Ultra 4 خاطر نشان کرده اند که ارتفاع ساق این کفش با نسخه قبلی متفاوت است. در مقایسه X Ultra 4 و 3 ، تفاوت قد قابل توجه است ، ایکس الترا 3 به طور کلی در پایین مچ پا قرار می گیرد ، اما ارتفاع بیشتر ساق این مدل مشکلی برای پیاده روی شما به وجود نخواهد آورد.

هنگام استفاده از کفش ، خوب است که از این موضوع آگاهی داشته باشید تا ببینید آیا اصطکاک و مالش در اطراف مچ پا ایجاد می شود یا خیر و مانند تمام کفش های طبیعت گردی ، حتماً آن را با یک ست جوراب با کیفیت ست کنید تا راحتی آن به حداکثر برسد.

وزن کفش ایکس الترا 4

وزن کم کفش X Ultra 4 با اندازه 1 پوند 10 اونس برای سایز مردانه یکی از مزیت های بسیار خوب آن به حساب می آید که به نسبت دیگر رقبایش از برند هایی همچون مرل ، oboz ، لاسپورتیوا و … بسیار مناسب است. شما می توانید از ایکس الترا 4 برای پیمودن مسیر های کوهنوردی چند روزه تا یک روزه استفاده کنید.

زیر کفش ایکس الترا 4
زیر کفش ایکس الترا 4

زیره کفش سالومون ایکس الترا

برای زیره این کفش از فناوری contagrip استفاده شده است ، اگرچه این بار این ترکیب را کمی تغییر دادند. با این حال گفته شده ، عملکرد لاستیک “MA” بسیار شبیه به نسخه های گذشته است ، که در مجموع عملکردی رضایت بخشی را داشته است. زیره این کفش با شکلی که دارد برای سطوح سفت تر مانند سنگ ها و صخره ها و حتی در شرایط مرطوب که در طول زمستان تجربه می کنید بسیار سازگار خواهد بود. علاوه بر این ، شکل و عمق لاستیک باعث شده کفش بسیار ثبات بالایی داشته باشد ، افرادی که در مسیرهای بسیار گل آلود پیاده روی می کنند نیز می تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

کوهنوردی با ایکس الترا
کوهنوردی با ایکس الترا

ثبات و پشتیبانی

یک تغییر قابل توجه در X Ultra 4 به نسبت نسخه های قبلی اضافه شده است که که مربوط به پاشنه آن می باشد. هدف از این تغییر بیشتر کاهش وزن در عین حفظ ثبات و پشتیبانی بوده است. پاشنه کفش کمی عریض تر شده است ، که به شما احساس ایمنی بیشتری می دهد.

قابلیت ضد اب
قابلیت ضد اب

ضد آب بودن

اکثر آزمایش های X Ultra 4 در اواخر پاییز و در فصل زمستان انجام شده است ، این فصول فرصت زیادی را برای ما فراهم کرد که آزمایش کفپوش بالایی Gore-Tex را انجام دهیم تا مقاومت این کفش در برابر نفوذ آب را بررسی کنیم.

نتیجه آزمایش به این صورت بود :

مواد مصنوعی دارای یک پوشش دافع آب (DWR) با دوام است عملکرد بسیار خوبی دارد و رطوبت را از بین می برد و به آب و هوای باران و برف کمک کند ، در حالی که آستر Gore-Tex موفق نشده است در هر نقطه ای و پاهایم را خشک نگه داشته است.

مانند تمام کفش های ضد آب ، شما باید مراقب گذرگاه های با سطح آب بالا  باشید تا از نفوذ آب به داخل کفشتان جلوگیری شود ، خشک شدن مدل های Gore-Tex بسیار کندتر از نسخه های ساق بلند است.

تهویه هوای X ultra 4
تهویه هوای X ultra 4

تهویه هوای کفش

نکته مهم آزمایش گسترده در زمستان این است که ما کفش را در دمای بالاتر از 60 درجه فارنهایت امتحان نکردیم ، بنابراین هنوز دشوار است که در مورد سطح تنفس آنها صحبت کنیم.

همانطور که گفته شد ، کفش های Gore-Tex به طور کلی در فصول گرم تر نیز مناسب اند – از جمله نسل قبلی X Ultra 3 GTX – بنابراین ما انتظار عملکرد مشابه با ایکس الترا 3 را داریم.

مواد فوقانی مصنوعی نسبتاً نازکی در این کفش به کار رفته است در کل این کفش پای شما را به اندازه یک بوت گرم نمی کند ، اما احتمالاً در اواسط تابستان مستعد گرم شدن است.

کیفیت و دوام ساخت

فقط با چند مورد استثنا از جمله قسمت هایی در خارج از کفش که یک مقدار آسیب دید، ما کیفیت ساخت و ماندگاری سالومون ایکس الترا 4 را بسیار خوب ارزیابی کردیم.

زیره با وجود استفاده مکرر در سطوح سخت ، به طور مساوی و با سرعت مناسب ساییده شد و قسمت رویه چند تکه آن هنوز هم خوب به نظر می رسد.

نسبت به زمانی که کفش ها را از جعبه بیرون آوردیم روشنی رنگ کفش کمتر شده است ، اما در کل اندکی تیره شدن کفش پس از استفاده نمی تواند یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود.

فناوری کوئیک لیس
فناوری کوئیک لیس

فناوری QUicklace در سالومون ایکس الترا 4

X Ultra 4 GTX از سیستم Quicklace استفاده می کند که در مجموع کفش های مناسب پیاده روی آن بسیار مناسب است. مزیت اصلی راحتی آن است ، داشتن یک بند که بتوان با کشیدن آن به سرعت کفش را در پا محکم کرد بسیار خوب است.

برخلاف X Ultra 3s ، که از بند های سنتی در آن استفاده شده است مدل جدید پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

در مجموع ، بند های جدید سالومون که در ایکس الترا 4 استفاده شده است فرایند باز و بسته کردن کفش را آسان تر می کند.

البته گفتنی است سیستم Quicklace قطعاً برای همه مناسب نیست. از همه مهمتر ، شما نمی توانید تنگی کفش در هر منطقه خاص را تنظیم کنید ، این مسئله می تواند برای کسانی که دوست دارند متناسب با قسمتهای خاصی از پا باشند ، ایجاد مشکل کند.

بعلاوه ، اگرچه خوش ساخت است و علی رغم استفاده گسترده ، هیچ مشکلی نداشته ایم ، اما تعمیر Quicklace شکسته در این زمینه سخت تر است ، که یک نقطه ضعف برای افرادی است که سفر های چند روزه میروند.

در پایان ، شخصاً بندهای سنتی را برای توانایی شخصی سازی و سهولت استفاده به طور کلی ترجیح می دهم ، اما این موضوع به این معنا نیست که سیستم کوئیک لیس ناکارآمد است ، بسیاری از کوهنوردان از روند سریع باز و بسته کردن بند کفش در این مدل لذت می برند.

تناسب کفش با پا

با مقایسه تناسب X Ultra 4 با نسل قبلی یعنی X Ultra 3 ، مشخص است که محلی که برای انگشتان پا در نظر گرفته شده است. برای بسیاری از کوهنوردان ، این مثبت خواهد بود ، زیرا نسخه قبلی بسیار باریک بود و همین موضوع می توانست منجر به فشار و ناراحتی شود. از طرف دیگر ، ممکن است در ابتدا کسانی که پاهای باریکی دارند و یا تناسب مدل قدیمی را دوست داشته اند از پوشیدن این مدل حس بدی بگیرند. اما خبر خوب این است که کفش در هنگام صعودهای طولانی احساس قفل بودن به پای شما می دهد و احساس امنیتی بیشتری در کفش خواهید داشت. برای کوهنوردانی که به عرض بیشتری احتیاج دارند ، انواع کفش و بوت در اندازه های گسترده اختصاصی ارائه می شود.

نکات مثبت کفش سالومون ایکس الترا 4

  • یک نمایش واقعی در عملکرد X Ultra 4 وجود دارد که در فواصل طولانی راحت است ، در اکثر سطوح چسبیده و با ساق کوتاه بودن آن بسیار راحت است.
  • با وجود ساختاری نسبتاً تهاجمی و پایدار ، X Ultra در مسیر حرکت احساس سبکی به شما می بخشد.
  • در زمین های ناهموار احساس ایمنی خوبی را منتقل می کند
  • سیستم Quicklace جدید که در این کفش به کار رفته احساس بسیار خوبی را منتقل می کند.
  • مانند اکثر کفش های Salomon ، X Ultra 4 خوش ساخت است و برای استفاده طولانی مدت مناسب است.

نکات منفی

  • همه افراد از سیستم Quicklace کفش استقبال نخواهند کرد ، زیرا به شما امکان نمی دهد متناسب با طرح های سنتی بند خود را شخصی سازی کنید.
  • ساخت و ساز Gore-Tex بسیار گرم است. کسانی که در آب و هوای خشک قرار دارند و یا خشک شدن سریع تر کفش را ترجیح می دهند باید مدل ضد آب را انتخاب کنند.
  • جعبه پنجه پا نسبت به X Ultra 3 دارای شکلی جادار است که برای کسانی که پا باریک هستند و یا تناسب اندام و عملکرد مناسب را دارند ، یک نقطه ضعف محسوب می شود.

جمع بندی

Salomon’s X Ultra 4 مطمئناً در بازار کفش رانینگ بی شک انتخاب بسیار خوبی است، اما تعداد دیگری از رقبای سبک وزن نیز برای انتخاب وجود دارند که شما می توانید از بین آن ها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سالومون X Raise GTX
سالومون X Raise GTX

در مجموع کفش های سالومون مدل X Raise GTX یکی از مدل های بسیار محبوب است که خوب است آن را نیز بررسی کنیم.

در مقایسه با X Ultra ، X Raise با 1 پوند 7.6 اونس سبک تر ، زیره نرم تر و و قیمت مناسب تری در دسترس است.

با این حال ، X Ultra در برخی موارد ، از جمله ثبات بر روی زمین ، محافظت و سختی برای پوشش زمین های فنی و صخره ای ، انتخاب بهتری است.

در پایان ، X Raise به عنوان یک کفش ورزشی حرفه ای برای کسانی که سریع و سبک از مسیرها عبور می کنند انتخاب خوبی است ، اما اگر قصد دارید در پیاده روی خارج از شهر یا مسافت های طولانی با بار سنگین تر را تجربه کنید بی شک ، X Ultra گزینه مناسب تری است.

Merrell نام برند دیگری است که در تولید کفش های کوهنوردی عملکرد بسیار خوبی دارد مدل MQM Flex 2 GTX آنها یک گزینه جذاب در مقابل X Ultra است.

مرل MQM Flex 2 GTX
مرل MQM Flex 2 GTX

باز هم ، MQM از نظر وزنی با 1 پوند 9 اونس در هر جفت کمی سبک تر از سالومون است ،قیمتش اندکی کمتر از سالومون است  و ساختار انعطاف پذیرتری دارد.

با این حال Salomon راحت تر است و سیستم محافظتی بهتری دارد ، که به معنای راحتی و عملکرد بهتر در مسافت های طولانی و زمین های سنگلاخی است.

همچنین در مورد سایش زودرس کف Merrell مشکلاتی ایجاد می شود ، در حالی که Salomon در این مورد خیلی بهتر عمل می کند.

با توجه به این مزایا ، X Ultra به عنوان یک کفش کوهنوردی عملکرد بسیار خوبی دارد اما مرل نیز قابل ستایش است.

کفش نورث فیس مدل The North Face Ultra 111 WP
کفش نورث فیس مدل The North Face Ultra 111 WP

در مرحله بعدی The North Face’s Ultra 111 WP قرار دارد ، که به عنوان یک کفش تریال رانینگ شناخته شده است.

برخلاف مدل های مجهز به Gore-Tex در ، Ultra 111 از فناوری DryVent داخلی TNF استفاده می شود ، که تنفس پذیری بسیار خوبی را برای کفش فراهم می کند. اما قیمتی مناسب تر از سالومون ایکس الترا 4 دارد.

این مدل همچنین از هر جفت 5 اونس بیشتر از Salomon است و در مسیر بسیار سنگین تر احساس می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا