راهنمای خرید

3 نکته طلایی در خرید توپ فوتبال | راهنمای خرید

با توجه به این سه نکته می توانید بهترین توپ فوتبال را متناسب با نیاز هایتان تهیه کنید. انتخاب و خرید توپ فوتبال مناسب، زمانی کار آسانی است که شما انتخاب های زیادی نداشته باشید اما وقتی که تعداد زیادی توپ را مورد بررسی قرار می دهید متوجه می شوید که انتخاب بهترین گزینه آنقدر هم که فکر می کردید راحت نیست.

اما نگران نباشید در صورتی که شناخت خوبی از سایز توپ، انواع مختلف و مواد به کار رفته در توپ فوتبال داشته باشید بی شک می توانید به راحتی بهترین گزینه را متناسب با نیازتان تهیه کنید. در این مقاله از چارسونت، شما را راهنمایی می کنیم تا بهترین توپ فوتبال را تهیه کنید.

راهنمای خرید توپ فوتبال
راهنمای خرید توپ فوتبال

انواع توپ فوتبال

بیشتر توپ هایی که در بازار وجود دارند توپ های مخصوص مسابقات و تمرین هستند. توپ های مسابقه باید از قواعد و ویژگی های خاصی مثل وزن و اندازه مناسب برخوردار باشند تا بتوان از آن ها برای مسابقات رسمی استفاده کرد.

اما قوانین در تولید توپ های تمرین به اندازه توپ های مسابقات سخت گیرانه نیست، توپ های مخصوص تمرین از مقاومت بالاتری برخوردار اند تا بتوان از آن ها برای مدت طولانی تری استفاده کرد.

لایه های موجود در توپ
لایه های موجود در توپ

مواد به کار رفته در توپ فوتبال

توپ های فوتبال از دو قسمت کلی ساخته شده اند که شامل پوشش رویه توپ و تیوپ موجود در داخل آن می باشد. پوشش رویه توپ فوتبال بیشتر وظیفه محافظت از تیوپ و لایه های داخلی را دارد و تیوپ نیز که مملو از هوا است فرم و شکل توپ را مشخص می کند. هرکدام از این قسمت ها از ترکیب چند ماده مختلف ساخته می شوند.

تعداد تکیه های توپ های رسمی
تعداد تکیه های توپ های رسمی

هشت ضلعی های روی توپ

هشت ضلعی های به کار رفته در رویه توپ که به آن ها تکه های توپ نیز گفته می شود در قسمت بیرونی طراحی شده اند. توپ های رسمی تأیید شده توسط فیفا دارای 32 تکه هستند، اما در مدل های دیگر تعداد تکه های به کار رفته بین 18 تا 26 تکه است.

مواد تشکیل دهنده ی توپ ها معمولا یا PVC است یا PU ، توپ های PVC معمولاً ارزان تر هستند و لایه خارجی مقاوم تری دارند. توپ های PU به طور معمول از کیفیت بالاتری برخوردارند و جنس رویه آن ها نرم تر است.

در برخی مدل ها هم از چرم مصنوعی برای تولید رویه توپ استفاده می شود. توپ های چرمی معمولا برای مسابقات رسمی و حرفه ای استفاده می شوند، زیرا  روی این توپ ها کنترل بهتری برای ضربه زدن و حرکت کردن دارند. کمپانی های تولید کننده بزرگ مثل آدیداس و … اکثر توپ های خود را  به منظور اینکه در برابر آب و آسیب دیدگی مقاوم تر باشند صیقلی می کنند.

برای تولید تیوپ نیز بیشتر از مواد لاتکس یا butyl استفاده می شود. توپ هایی که تیوپ آن ها از جنس لاتکس است نرمی بسیار بیشتری دارند و هوای بیشتری نیز در آن ها حفظ می شود. میانگین هوای موجود در توپ های فوتبال چیزی بین 9 الی 10.5 پاند می باشد.

سایز توپ فوتبال
سایز توپ فوتبال

اندازه توپ فوتبال

توپ های فوتبال در 4 سایز مختلف تولید و عرضه می شوند که بر اساس سن بازیکنان قطر های متفاوتی دارند. گفتنی است که سایز توپ ها در لیگ های مختلف متفاوت است. برای اینکه متوجه شوید کدام توپ برای شما مناسب است بهتر است از یک مربی بپرسید که در سطح شما معمولا از توپ هایی با چه سایزی استفاده می شود.

توپ سایز 1

توپ فوتبال سایز 1 معمولا برای افزایش مهارت کار با توپ استفاده می شود و می توان از آن برای روپایی زدن و حرکات نمایشی استفاده کرد.

توپ سایز 3

توپ های فوتبال سایز 3 کوچکترین توپ رسمی است که در مسابقات برای کودکان زیر 8 سال استفاده می شود. قطر این توپ 18 سانتی متر می باشد.

توپ سایز 4

توپ های فوتبال اندازه 4 در مسابقات رسمی برای کودکان بین 8 تا 12 سال استفاده می شود. قطر این توپ ها نیز 20 سانتی متر می باشد.

توپ سایز 5

توپ های فوتبال سایز 5 بزرگترین توپ های رسمی و استاندارد برای کلیه بازیکنان بالاتر از 12 سال هستند. قطر این توپ ها نیز 21 سانتی متر می باشد.

نکات مهم در خرید توپ فوتبال

با این حال که بیشتر لیگ های بزرگسالان فوتبال از توپ رسمی با سایز 5 و 32 تکه استفاده می کنند، اما ممکن است شما در هنگام خرید با مدل های دیگری نیز آشنا شوید که اندکی متفاوت هستند.

توپ مخصوص زمین چمن مصنوعی
توپ مخصوص زمین چمن مصنوعی
  • همانطور که می دانید برخی افراد در زمین های چمن مصنوعی به فوتبال می پردازند که سطحی بسیار محکم تر از چمن های طبیعی دارند. به همین منظور توپ هایی مخصوص زمین چمن مصنوعی طراحی شده است که بسیار مقاوم تر هستند.
    توپ فوتبال مخصوص سالن ماساژ
    توپ فوتبال مخصوص سالن ماساژ
  • توپ های مخصوص سالن ها نیز معمولا در سایز 5 تولید می شوند اما وزن آن ها به نسبت توپ های فوتبال مخصوص چمن طبیعی بیشتر است و در واقع برای حرکت دادن آن ها به انرژی بیشتری نیاز دارد.
  • توپ های فوتبال ساحلی معمولا در سایز 5 تولید می شوند، این توپ ها سبک تر از توپ رسمی فوتبال بر روی چمن هستند و به طور معمول نرم تر اند تا راحتی بیشتری را برای پاهای برهنه فراهم کنند. توپ فوتبال ساحلی معمولاً با رنگ روشن طراحی می شوند تا در زمین های شنی راحت تر دیده شوند و همچنین در برابر نفوذ آب مقاوم هستند تا در صورت افتادن در دریا خراب نشوند.
  • توپ های فوتسال در اندازه 4 تولید می شوند اما وزن آن ها تقریبا با توپ های سایز 5 فوتبال برابری می کند. همچنین سطح این توپ ها صیقلی تر است تا به راحتی بر روی زمین بتوان آن ها را حمل کرد.

جمع بندی

در مجموع اگر شما نیز قصد خرید یا مشاهده ی قیمت توپ فوتبال  را دارید می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید تا به صفحه ی توپ فوتبال وبسایت چارسونت وارد شوید تا در انجا تنوعی بی نظیر از توپ های فوتبال از برند های آدیداس، نایکی، پوما، مولتن و … را مشاهده کنید.

خرید توپ فوتبال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا