راهنمای خرید

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان

اگر تصمیم گرفته اید دوچرخه کوهستان بخرید اما مطمئن نیستید که کدام مدل برایتان مناسب تر است ، راهنمای جامع ما به شما کمک می کند تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین دوچرخه متناسب با نیازتان را تهیه کنید. دوچرخه های کوهستان مثل ماشین های قدرتمند و همه کاره ای هستند ، که با آن ها می توان به مناطق مختلفی سفر کرد و از کوه ها، دشت ها سعود کرد.

برای خرید دوچرخه های کوهستان شما انتخاب های زیادی خواهید داشت به همین دلیل پیش از اینکه تصمیم بگیرید چه مدل دوچرخه ای برایتان مناسب است باید بدانید که چه ویژگی های در خرید یک دوچرخه از اهمیت بالاتری برخوردار است تا بتوانید متناسب با نیاز و سقف میزان هزینه تان بهترین انتخاب را داشته باشید.
همچنین شما باید مشخص کنید که دوچرخه ای که مورد نظرتان است را برای مسابقه احتیاج دارید یا برای تفریح و طبیعت گردی.

دوچرخه مخصوص تریال
دوچرخه مخصوص تریال

قصد خرید دوچرخه کوهستان مخصوص trail دارید یا suspension ؟

دوچرخه های کوهستان در دو مدل “trial” و “suspension” تولید می شود. قابل توجه ترین تفاوت این دو در این است که نسخه تریال فقط در قسمت جلویی دارای سیستم تعلیق است در حالی که مدل دیگر در قسمت پشت نیز تعلیق دارد.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام مدل برای شما مناسب تر است باید در نظیر بگیرید که قصد دارید بر روی چه نوع زمینی به دوچرخه سواری بپردازید

دوچرخه های هارد تریال برای چه زمین هایی مناسب ترند ؟

دوچرخه کوهستان Hardtail دوچرخه های همه جانبه عالی به حساب می آیند که در آن ها سیستم تعلیق در قسمت پشتی دوچرخه وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود قیمت این مدل دوچرخه ها از سری suspension ارزان تر باشد. بنابراین می توانید با هزینه کمتری نسبت به مدل کامل یک دوچرخه کوهستان خوب تهیه کنید. به همین دلیل لازم است قبل از خرید به خوبی ارزیابی کنید که زمینی که بر روی آن قصد دوچرخه سواری را دارید به چرخ هایی با سیستم تعلیق کامل احتیاج دارد یا مدل hardtrial نیز برایتان کافی است.

خوب است بدانید که دوچرخه هایی که سیستم تعلیق عقب ندارند اغلب سبک تر از دوچرخه هایی با سیستم تعلیق کامل هستند. این کار باعث می شود که آنها گزینه هایی عالی و همه جانبه باشند که می توانید از آن ها برای رفت و آمد و همچنین سواری در مسیرهای مخصوص تریال استفاده کنید.

سیستم تعلیق دوچرخه
سیستم تعلیق دوچرخه

دوچرخه های کوهستان با تعلیق کامل برای چه مسیر هایی مناسب تر هستند

دوچرخه های کوهستانی با تعلیق کامل برای مسیر های خارج از جاده و خاکی بسیار ایده آل هستند. اگر چه ممکن است وزن بیشتری نسبت به مدل های تریال داشته باشند ، اما راحتی بیشتری را در پیمودن مسافت های طولانی برای شما فراهم می کنند. اگر شما نیز از کمر درد و یا درد زانو رنج می برید پیشنهاد می شود که حتما از دوچرخه هایی با سیستم تعلیق کامل استفاده کنید.
به لطف فناوری های خوبی که در این مدل دوچرخه ها به کار می رود شما در مسیر هایی با شدت ضربه و فشار بیشتر می توانید نیروی کمتری برای حرکت به کار بگیرید.

دوچرخه از جنس کربن
دوچرخه از جنس کربن

دوچرخه کوهستان از جنس کربن بهتر است یا آلومینیوم

اینکه بخواهید دوچرخه ای از جنس کربن تهیه کنید یا آلومینیومی تا حد زیادی به بودجه ای که برای خرید دوچرخه کوهستان کنار گذاشته اید مربوط است زیرا دوچرخه هایی که از جنس کربن هستند قیمت بیشتری نسبت به مدل های آلومینیومی دارند.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید هزینه کنید باید بدانید که هر کدام از دوچرخه های آلومینیومی و کربنی ویژگی های مخصوص خود را دارند که شما می توانید به تناسب نیازتان مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید.


وزن :
اگرچه کربن به طور کلی از آلومینیوم سبک تر است ، اما خب توجه به این موضوع نیز که شما نمی خواهید از این دوچرخه برای داخل شهر و جاده استفاده کنید نیز مهم است. فریم های کربنی برای مسابقات کراس کانتری یا اندورو که می خواهید وزن را در صعودها به حداقل برسانید بسیار مناسب هستند. با این حال ، اگر دوچرخه شما وزن بیشتری نیز داشته باشد عملکردتان در سرازیری ها بهتر خواهد بود.

هر چقدر جنس بدنه دوچرخه شما محکم تر باشد شما با هر بار رکاب زدن انرژی بیشتر آزاد می کنید. قاب های کربنی به طور کلی سختی بیشتری نسبت به قاب های آلومینیومی دارند و بنابراین بسیار محکم تر هستند. اگر دوست دارید که در مسیر های نسبتاً صاف با سرعت بیشتری حرکت کنید دوچرخه های کربنی انتخاب بهتری برای شما هستند. با این حال ، برای زمینهای ناهموار ، انعطاف پذیری در یک قاب آلومینیومی می تواند سواری راحت تری را برای شما فراهم کند.

راحتی : بدنه هایی از جنس کربن اندکی از سختی مسیر را کاهش می دهند و سبب می شوند که شما بتوانید راحت تر مسیر را بپیمایید. بسیاری از دوچرخه سواران ادعا می کنند که با دوچرخه هایی از جنس کربن سریعتر و راحت تر حرکت می کنند ، به ویژه در مسافت های طولانی که زمان طولانی تری را باید به دوچرخه سواری بپردازید.

در هر صورت اگر استفاده از یک بدنه با جنس کربن برای شما هزینه سنگینی دارد حداقل می توانید فرمان و پایه صندلی را از جنس کربن تهیه کنید تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید.

قدرت : در دوچرخه های کوهستانی مدرن ، تفاوت زیادی بین کربن و آلومینیوم وجود ندارد اما ذکر این نکته نیز مهم است که در گذشته طراحان دوچرخه کمتر از کربن برای تولید دوچرخه های خود استفاده می کردند.
تغییر در روش های ساخت و استفاد از قاب های کربنی با کیفیت خوب می تواند نشان دهنده این باشد که کربن کیفیت بالاتری از آلومینیوم دارد به شرطی که از آن مراقبت شود.

البته لازم به ذکر است که هیچ چیز انقدر مقاوم نیست که خراب نشود یا اسیب نبیند. در مجموع می توان گفت که هر دوی این مواد از کیفیت خوبی برخوردارند اگر بودجه شما در حدی است که بتوانید از دوچرخه های کربن استفاده کنید از نظر ما انتخاب هوشمندانه تری کرده اید.

ترمز دوچرخه های دیسکی
ترمز دوچرخه های دیسکی

ترمز دیسکی در دوچرخه کوهستان بهتر است؟

ترمزهای دیسکی بسیار قابل اطمینان تر هستند ، به خصوص در شرایط بد آب و هوایی که ترمزهای لبه دار برای گرفتن چرخ دچار مشکل می شوند. همچنین گفتنی است که ترمز های دیسکی خیلی بهتر می توانند از پس این مشکلات بر بیایند.

با این حال ، اگر مبتدی هستید ، بهتر است که از ترمز های رینگ دار استفاده کنید زیرا ترمزهای رینگ نسبت به ترمزهای دیسکی سبک و راحت تر هستند. همچنین دوچرخه هایی با ترمز های رینگی قیمت بسیار مناسب تری دارند.

اگر اولین دوچرخه کوهستان را خریداری می کنید و نمی خواهید که دوچرخه گران قیمتی تهیه کنید ، بهتر است بررسی کنید که آیا قاب با دیسک ها سازگار است یا خیر.

سیستم تعلیق دوچرخه در مسافت های کوتاه

هر مسیری که کمتر از 120 مایل باشد به عنوان “مسافرت کوتاه” به حساب می آید. اگر در مسیرهای صاف ، جاده های آتش فشانی یا آسفالتی حرکت می کنید و می خواهید به طور موثر صعود کنید ، یک دوچرخه مخصوص مسافت های کوتاه با سیستم تعلیق خوب احتیاج دارید که با کمک آن به جذب شوک های وارده از سطح زمین کمک شود.
در فرودهای سریع و ویژگی های دنباله دار ، سفر کمتری می تواند احساس چرخش در فرمان ایجاد کند که ممکن است اعتماد به نفس شما را از بین ببرد.

سیستم تعلیق کامل در سفر های طولانی

سفر های طولانی از 120 تا 200 مایل را شامل می شود. اگر می خواهید با خیال راحت در زمین های ناهموار حرکت کنید در صورتی که از دوچرخه هایی با سیستم تعلیق کامل استفاده کنید نه تنها راحتی بیشتری خواهید داشت بلکه احساس کنترل بیشتری نیز خواهید داشت، هرچه مسافت سفر بیشتر باشد دوچرخه های با تعلیق کامل راحتی بیشتری را فراهم می کنند.

سیستم تنظیم دوچرخه
سیستم تنظیم دوچرخه

امکان تنظیم دوچرخه

برخی از چنگالهای جلو را می توان برای انعطاف پذیری بیشتر در هنگام سعود از قله تنظیم کرد. این بدان معناست که اگر با یک صعود طولانی روبرو هستید یا در مسیرهای پیاده روی سوار بر آسفالت هستید ، می توانید سیستم تعلیق را قفل کنید تا راحت تر باشید، سپس هنگامی که به مسیر های سخت بر خوردید دوباره آن را فعال کنید.

کدام بهتر است سیستم جذب شوک سیم پیچی یا با فشار هوا

سیستم تعلیق عقب در دوچرخه می تواند شوک های وارده از سطح زمین و ناهمواری ها را جذب کند. اگر تصمیم گرفتید که دوچرخه کوهستان با سیستم تعلیق کامل تهیه کنید ، باید انتخاب کنید که می خواهید سیستم تعلیق در دوچرخه شما از چه نوعی باشد.

سیستم تعلیق سیم پیچی یا با فشار هوا

سیستم تعلیق با فشار هوا از محبوبیت بالایی برخوردارد است زیرا نسبت به سیستم سیم پیچ سبک تر است و به راحتی قابل تنظیم اند. اگر وزن شما به طور قابل توجهی تغییر کند ، می توانید مقدار “افتادگی” مورد نیاز را با پمپ شوک تنظیم کنید. با این حال ، آنها اساساً یک سیستم هوای تحت فشار هستند.

البته گفتنی است که سیستم جذب شوک با فشار می توانند در برابر شرایط آب و هوایی مانند گرما ، رطوبت و ارتفاع آسیب پذیر باشند ، بنابراین توصیه می شود که مرتباً بررسی و تنظیم شوند.

سیستم شوک های coil در دوچرخه های کوهستانی در سراشیبی بیشتر استفاهد می شوند زیرا برای سوارکاری که با سراشیبی برخورد می کند ، سازگاری بیشتری دارند. طرفداران شوک های سیم پیچ ادعا می کنند که بیشتر حالت نرم و لطیف دارند. نگهداری آنها نیز ساده است. با این حال ، این مدل سیستم تعلیق وزن بیشتری دارد و نسبت به ضربات هوا کمتر قابل تنظیم اند. تغییر قابل توجه در وزن شما به این معنی است که شما لازم دارید فنر های دوچرخه را تنظیم کنید.

سایز دوچرخه کوهستان

زمانی بود که تمام دوچرخه های کوهستانی با چرخ های 26 اینچی ساخته می شدند. اما امروزه سه اندازه برای انتخاب وجود دارد که هر کدام برای سبک های سواری متفاوت ساخته شده اند.

دوچرخه های سایز 26 : دوچرخه هایی در این سایز سبک تر و چابک تر هستند سایز 26 دوچرخه های کوهستان برای زمین های خاکی بسیار مناسب است. اما در غیر این صورت سایز آن ها برای بزرگسالان کوچک است. برخی معتقدند این سایز از دوچرخه قدرتمندتر هست و بنابراین مناسب تر برای مسیر هایی سراشیبی ها هستند.

اندازه جمع و جور همچنین به معنای مناسب بودن آنها برای مسیرهای باریک و فنی است. با این حال ، چرخ های کوچکتر به راحتی موانع موجود روی موانع نمی چرخند ، این بدان معناست که دست زدن به حالت کلی می تواند احساس گره خوردگی بیشتری کند.

چرخ های 27.5 : دارای شتاب سریع مانند 26 “هستند ، اما در غلبه بر موانع بسیار بهتر عمل می کنند ، بنابراین احساس اطمینان بیشتری در هنگام سواری به شما می دهند. اگر شما دوچرخه ای بین سایز 26 و 27.5 می خواهید که ویژگی هر دو مدل را همزمان داشته باشد پس باید دوچرخه سایز 27.5 انتخاب کنید.

دوچرخه های سایز 29 : قطر بزرگتر چرخ به این معنی است که شما می توانید موانع را بدون زحمت دور بزنید و از روی آن ها عبور کنید. لاستیک های بزرگتر به معنای افزایش قدرت و ثبات است که برای مبتدیان اعتماد به نفس بیشتری ایجاد می کند.

با این حال اندازه بزرگتر به معنای این است که دوچرخه شما سنگین تر است و و در نتیجه مدت زمان بیشتری طول می کشد تا شما بتوانید سرعتتان را افزایش دهید و در مسیرهای باریک احساس چابکی کمتری خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا