آموزشی

فواید کوهپیمایی برای سلامت بدن

شما می توانید با برنامه ریزی برای ورزش روزانه کمک کنید که ذهن آرام تری داشته باشید. بیرون رفتن در طبیعت چیزی را در اعماق روح ما آرام می کند و از لحاظ ذهنی کمک می کند که به آرامش برسیم.

بر اساس یک مطالعه ، حضور در طبیعت کاهش دهنده استرس است و اکسیژن سالم را به بدن ما می رساند چیزی که در محیط شهری کمتر می توان به آن دست یافت.

به خصوص در سال گذشته ، وقتی بسیاری از سالن های ورزشی تعطیل بودند ، پیاده روی به عنوان یکی از بهترین جایگزین باشگاه های ورزشی بوده است.

فواید کوهپیمایی برای بدن
فواید کوهپیمایی برای بدن

درست است که ورزش در سالن های ورزشی به توجه به وسایل ورزشی که در آن ها وجود دارد بسیار جالب است اما هیچ چیز به اندازه چالش هایی که در زمین های طبیعی تجربه می کنید لذت بخش نیست.

ورزش در محیط های طبیعی سبب می شود که بدن شما بسیار قوی تر از حالت عادی شود و از شما یک ورزشکار مقاوم تر می سازد.

به جرات می توان گفت حتی کوهنوردی مزایای بسیار بیشتری از ورزش در سالن های ورزشی دارد. اولین موضوع این است که کاملا رایگان است و لازم نیست شما هزینه ای برای تمرینی که انجام می دهید پرداخت کنید. شما به جز یک کفش کوهنوردی حرفه ای و تجهیزات سفر مثل کوله پشتی دیگر به هیچ چیزی نیاز ندارید. طبق بررسی های صورت گرفته افرادی که به صورت مستمر به طبیعت گردی می پردازند و فعالیت کوهنوردی دارند از لحاظ روحی و روانی آرامش بیشتری دارند.

کفش مناسب طبیعت گردی
کفش مناسب طبیعت گردی

مزایای کوتاه مدت و بلند مدت کوهنوردی

مطالعه دیگر نشان می دهد که برخی از مزایای پیاده روی شامل کاهش فشار خون و سطح استرس ، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش تمرکز است. علاوه بر این ، یک گزارش بهداشتی انجمن پیاده روی آمریکا (AHS) نشان داد که طبیعت گردی و ورزش در فضای باز فواید زیادی برای سلامت روان از جمله بهبود حافظه ، کاهش اضطراب و افسردگی و کاهش علائم اختلال کم توجهی به همراه دارد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که برای بدست آوردن مزایای پیاده روی در طبیعت ، احتیاج نیست زمان زیادی به بیرون بروید همین که دربرای مدت کوتاهی نیز در فضای طبیعی باشید تاثیرات مثبت آن را مشاهده می کنید.

پیاده روی کوتاه چند بار در هفته در یک پارک محلی بیشتر از پیاده روی های طولانی اما نامنظم در مناطق بیابانی برای سلامت روان مفید است.

کوهنوردی چه مزایایی دارد
کوهنوردی چه مزایایی دارد

همچنین ممکن است در مورد آب تنی کردن در جنگل مطالبی خوانده باشید ، که می تواند مزایای ذهنی مشابه پیاده روی را فراهم کند. هنگامی که در حال پیاده روی در خارج از خانه هستیم ، می توانیم زیبایی طبیعی درختان را مشاهده کنیم ، آواز پرندگان را بشنویم و از ارتباط با طبیعت به دور از استرس در مناطق شهری و حومه شهر لذت ببریم.

جنی الیور ، مربی تغذیه می گوید : این مزایا شامل بهبود عملکرد ایمنی بدن ، کاهش فشار خون و کاهش افسردگی است.

روش اول برای پیاده روی

سوالی که پیش می آید این است که آیا همه پیاده روی ها باهم برابر هستند؟ وقتی صحبت از مزایای ذهنی پیاده روی می شود ، به نظر می رسد که مدت زمان یا میزان پیاده روی شما در واقع تفاوتی ایجاد نمی کند.

به این نکته توجه داشته باشید که افزایش ضربان قلب در حین ورزش بسیار مفید است ، اما ضروری نیست که شما همیشه تمرین های شدید داشته باشید تا از فواید کوهپیمایی بهرمند شوید.

حتی قدم زدن ساده در جنگل و محیط های طبیعی نیز همان مزایایی را برای شما به همراه دارد که یک تمرین سنگین دارد.

کوهنوردی به صورت گروهی
کوهنوردی به صورت گروهی

کوهنوردی تنهایی یا گروهی ؟!

در مورد پیاده روی انفرادی در مقابل هم مسیر شدن با دوستان باید گفت که ، این یک امر ترجیحی است. پیاده روی به صورت انفرادی در صورتی که شخص درونگرایی هستید می تواند به شما کمک کند.

اما اگر در مسیر های سخت پیاده روی می کنید بهتر است که گروهی به این کار بپردازید. ، به خصوص در مسیرهای دورتر. فقط داشتن احساس امنیت در هنگام پیاده روی می تواند تجربه ای آرام را برای شما فراهم کند. اگر با شخص دیگری پیاده روی کنید ، همیشه احساس ایمنی بیشتری خواهید داشت.

پیاده روی یا کوهپیمایی با دوستان یا خانواده می تواند راهی برای بهبود ارتباط اعضای گروه با یکدیگر باشد و مطمئناً سالم تر از صرف نوشیدنی در یک بار است. یکی از راه های افزایش فواید روحی پیاده روی تمرکز بر نفس کشیدن شماست.

اهمیت تنفس در پیاده روی

شما برای اینکه بتوانید تمرین کنید احتیاج دارید که هوای تازه را وارد ریه هایتان کنید ، زیرا تمام ارگان های بدن به اکسیژن احتیاج دارند. پیشنهاد می کنیم در حین فعالیت ورزشی توجه بیشتری به دم و بازدم داشته باشید تا بدنتان بهترین عملکرد را داشته باشد.

نکات مهم پیش از پیاده روی و دویدن

چند کار وجود دارد که می توانید قبل از بستن بند کفش و شروع به پیاده روی و بعد از بازگشت به خانه انجام دهید که به افزایش آرامش و حال بهتر شما کمک کند.

اول از همه ، فکر کردن در مورد پیاده روی به عنوان یک فعالیت لذت بخش و نه یک تمرین می تواند مفید باشد. اگر هدف شما بهبود سلامت و آرامش است ، من پیاده روی صرفاً برای لذت بردن از آن پیشنهاد می کنم. قبل از پیاده روی ، ذهنیت خود را به یکی از ارتباطات با طبیعت و تنظیم مجدد در مقابل استفاده از آن به عنوان یک سالن ورزشی در فضای باز تغییر دهید.

انجام تمرینات در فضای باز نیز بسیار جالب است ، اما اگر شما نیاز به آرام شدن از نظر ذهنی دارد ، وقتی تمرکز خود را بر روی لذت بردن از طبیعت می کنید تاثیر بسیار بهتری از فعالیتان می گیرید.

پس از پیاده روی ، الیور توصیه می کند با مواد غذایی کامل ، غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات ارگانیک ، پروتئین با کیفیت و چربی های سالم مانند آووکادو و آجیل بدنتان را تقویت کنید. مصرف میوه نیز می تواند بسیار موثر و مفید باشد.

منبع : https://www.reebok.com/us/blog/720486-hiking-benefits-for-mental-health

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا